آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

ًًٌٍحضرت فاطمه(س)، ام ابیها

س:چراحضرت فاطمه (س)را ام ابیها خوانده اند؟

ج: در انس و رابطه عاطفيش با پدر كار به جایى رسيد كه او را مادر پدر مى‏ خواندند. (ام ابيها) او مى ‏ديد كه در مسجد الحرام به دستور ابوجهل فضولات را بر دوش او مى‏ ريختند. دويد و خود را به پدر رساند و با دستهاى كوچك خود آن را پاك كرد. 
او گاهى مى ‏ديد كه دشمن به سوى پدرش سنگ مى ‏پراند. او مى‏ كوشيد، در مواردى، حتى با حائل گردانيدن خود جلوى صدمه و آسيب را بگيرد و اين نكته‏ اى است كه بارها اتفاق مى‏ افتاد و در آنگاه كه دستش از كمك به پدر خالى مى‏ ماند و جلوگيرى از آزار را نمى‏ توانست، معصومانه مى‏ گريست و اين نهايت علاقه او را به پدر نشان مى ‏دهد.
رفتارش با پدر رفتارى نوازشگرانه و مادرانه بود. گاهى گرد و غبار از سر و رويش پاك مى‏ كرد وطبيعى است كه دخترى اينچنين، بيش از پيش محبوب پدر باشد. رسول خدا (ص) او را دوست مى‏ داشت و بخاطر چنين صفايش اورا دوست‏ تر مى‏ داشت.
به هنگامى كه آيه و ازواجكم امهاتكم آمد و زنان پيامبر لقب ام المومنين يافتند پيامبر به فاطمه (س) فرمود اگر آنهامادر مومنين شدند تو مادر منى. برخى از روايات ما گويند كه لقب ام ابيها براى فاطمه (س) در اين رابطه بود  گو اينكه استحسان‏هاى ديگرى هم در اين رابطه وجود دارد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید