آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

عوامل مهم درتربیت تأثیرگذارحضرت فاطمه(س)

س:عوامل مهم درتربیت تأثیرگذارفاطمه(س)کدامند؟

ج: 1- محيط و شرايط:

از عوامل مهم تربيت محيط و شرايطى است كه به عنوان عامل مهم در سر راه رشد است. نقش محيط در تربيت به ميزانى است كه بسيارى از صاحب نظران آن را مهمترين عامل از بين همه عوامل تربيت مى ‏دانند محيط رنگ ده شخصيت و سازنده خلق و خوى آدمى است و اثر آن را تا بدان حد مهم دانسته ‏اند كه گفته‏ اند انسان است و محيط او. دامنه محيط وسيع و شامل محيط خانه كه مهم است، محيط دامن مادر و پدر كه از آن مهمتر است، محيط اجتماعى، شرايط و جو بيرون و... و زنى است كه محيط خانه را مدرسه مى ‏سازد و در آن برنامه‏ هاى تربيت اسلامى را پياده مى‏ كند در كلاس خانه‏ اش موضوع تربيت فرزندانند و و هدف او انسان پرورى و شهيد پرورى، برنامه‏ اش قرآن است و سنت، معلمانش رسول الله(ص) است وعلى (ع) و فاطمه (س)، شيوه آن مهر و محبت است و ارج گذارى به وجود فرزندان .
آرى خانه فاطمه (س) كلاس عالى تربيت است، كلاسى است پر از شور و اخلاص جو آن سراسر ايمان، پايه‏ هاى آن، حركت، فضيلت، مقصد آن شهامت آفرينى، تحت نظارت و رهبرى مستقيم پيامبر (ص) و دامن عفيف و پر عزت فاطمه (س) طريقه آن و آموزش‏هاى صحيح، و تلاش درآن براى انتقال ميراث پيامبران، و طبيعى است كه در آن افرادى پديد آيند مهذب، بى آلايش و معصوم، وارثان آدم تا خاتم، ثارالله، متعهد و مسؤول، انسان دوست و متعهد، و در راه خدا و در كار جلب رضاى خدا.

2- اصول و ضوابط:

در اين كلاس و مدرسه اصول و ضوابطى حاكمند كه همه آنها از جانب خدايند و پيامبر (ص) صادق و مصدق آن‏ها را ذكر كرده و فاطمه (س) و على (ع) دو شاگرد مهم و دو ركن اين امت آن‏ها را موردعنايت و استفاده قرار داده و به مرحله اجرا و عمل مى‏ گذارند .
تربيت براساس اصل توحيد است و ضابطه ايمان و باورى راستين، اصل جرأت دهى و با شهامت سازى در اين خانه حاكم است، اصل اخلاق و انضباط، اصل تقوا و پاكدامنى، اصل غلبه حق بر هواى نفس، ترجيح همسايه بر خانه، ترجيح معنى بر ماده...
خانه او خانه زهد است بگونه‏ اى كه دنيا آنها را نفريبد و مالك وجودشان نگردد، بلكه خود مالك دنيا باشند، زرق و برق‏هاى ظاهرى در آن ارزش نداشته باشد. آنچه مهم است و مى‏ ارزد، رضاى خداوند است و همه افرادى كه در اين خانه ‏اند بر اين اساس و در مسير اين هدف زندگى مى‏ كنند.
هم چنين در اين خانه اصل هماهنگى بين زن و شوهر در تربيت فرزندان وجود دارد، اصل اعتدال در امور، اصل سلطه ايمان، اصل غلبه اخلاق انسانى بر خواسته هاى حيوانى حكومت مى‏ كند و مبانى اسلام راستين مورد توجه است و سعى در اعمال اراده خداوندى و همسانى مشيت خود با مشيت خداوند.

3- شيوه‏ ها و روش:

فاطمه (س) يك مادر است و مادرى از سوئى مركب از دو عنصر است عنصر نوازش، و عنصر مهربانى و فاطمه (س)  هردو را به حد كمال واجد است و اين خود زمينه را براى تربيت خوب فرزندان فراهم مى ‏سازد. روح مادرانه فاطمه (س) و عطوفت و غم خوارانه او خود سبب پيروى فرزندان است و فاطمه (س) از اين بابت مصداق اين سخن پيامبر(ص) است كه: 
- خير نسائكم الطفهن بازواجهن و ارحمهن باولادهن  - بهترين زنان شما كسانى هستند كه به همسرشان لطيف‏ تر و مهربان تر و به فزرندان خود رحيم تر باشند. يا مصداق حديث ديگر كه بهترين زنان شما كسانى هستند كه زاينده و زايا، سرپرست و والى، شيرده به فرزندان، دلسوز به آنان، و علاقمند به همسر خود باشند: 
خير نسائكم حاملات، والدات، مرضعات، رحمات باولادهن، مايلات الى ازواجهن  فاطمه (س) با فرزندان خود همدم و هم انس است. كارهاى شان را زير نظر دارد و در موارد لازم به آنان تذكر مى ‏دهد و يا در مورد كارشان داورى مى‏ كند. حسنين (ع) خط مى‏ نويسند نزد مادر مى ‏آورند كه بگويد خط كدامشان بهتر است. مادر براى اينكه دلها را نشكند آنها را به نزد پيامبر مى‏ فرستد و رسول خدا(ص) مجدداً آنها را نزد فاطمه (س) بر مى‏ گرداند. فاطمه (س) رشته گردن بند را به زمين مى ‏ريزيد كه هر كدام بيشتر جمع كردند خط او بهتر است.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید