آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

حضرت فاطمه(س)گرمی بخش خانه

س:حضرت فاطمه(س)چگونه باعث آرامش وگرمی خانه بود؟

ج: خانه فاطمه (س) از آن خانه ‏هایى است كه خداى خواسته است نام او در آنجا بلند گردد و مورد تسبيح و تقديس باشد. فى بيوت اذن اللّه ان ترفع و يذكر فيه اسمه يسبح له فيها بالغدو و الاصال  و طبيعى است كه چنين خانه‏ اى نمى ‏تواند مركز آشفتگى و هرج و مرج باشد نخستين چيزى كه درآن بايد حضور داشته باشد سكون و آرامش است و فاطمه (س) سعى دارد چنين كند.
او مى‏ داند كه ترقى و عظمت شوهر، كوشش و تلاش ارزنده او تا حدود زيادى مرهون زندگى آرام و ساكن او در محيط خانه است و خانه بايد سنگر آرامش و محل تجديد قوا باشد تا شوهر بتواند بنشيند، درست نقشه بكشد و درست طراحى كند، و درست تصميم به اجرا و عمل بگيرد. خانه بايد درسكون و آرامش باشد تا شوهر بتواند در آن خانه احساس راحتى كرده و مشقات بيرون را از تن به در نمايد.
خانه فاطمه (س) براى على (ع) چنين وضعى را داشت. على (ع) دركنار زهرا (س) احساس آرامش مى‏ كرد و حتى هرآنگاه كه ازحوادث ومشكلات زندگى به ستوه مى ‏آمد به سنگر خانه پناه مى برد و درآنجا كمى با فاطمه (س) سخن مى‏ گفت و تجديد قوا مى ‏كرد و ازنو سرگرم كارو تلاش و مبارزه مى ‏شد و اين امردر سراسر زندگى على (ع) وجود داشت، حتى پس از وفات فاطمه (س) و درسر مزارش .

فاطمه (س) در محيط خانه چون ماهى درخشان بود كه نور وجودش كانون خانه ودل على (ع) را روشن مى‏ كرد. او مصداق اين آيه قرآن بود كه: و اذا رايتهم حسبتهم لؤلؤاً منثوراً. او روشنى بخش خانه بود، ديدارش رنجها و غصه‏ ها را از دلها مى ‏زدود. على (ع) خود فرمود: وقتى به خانه مى ‏آمدم و به زهرا نگاه مى كردم تمام غم و غصه‏ ام زدوده مى‏ شد.  
فاطمه (س) كانون خانواده را گرم مى ‏داشت، على (ع) و فرزندان را دل به اين خوش بود كه د ركنار فاطمه اند و در آن كانون‏اند. از ديدى، او چون شمعى بود كه پروانه‏ ها را به دور خود جمع كرده، به آنها گرمى و نور مى‏ داد خانه‏ اش كانون انس و صفا بود. اعضاى خانه با هم انس و آشتى و معاونتى داشتند، و دركمال همرنگى و صداقت، در سايه ايمان به خدا و رسول و كتاب او زندگى مى ‏كردند. اگرعلى (ع) تصميمى مى‏ گرفت، همگان همراه او بودند و اگرفاطمه (س) تصميمى اتخاذ مى‏ كرد ديگرافراد خانه با او همگام مى شدند و نمونه روشن آن موردى است كه در آن سه روز تمام اعضاى خانواده افطارى خود را به فقيران و يتيم و مسكين دادند و خود با آب افطار كردند. 
و بالاخره فاطمه (س) درگرم داشتن كانون، لطف و عنايت به همسر، رحمت و دلسوزى به فرزند مصداق حديث پيامبر (ص) بود كه خير نسائكم الطفهن بازواجهن، و ارحمهن باولادهن و... و مصداق احاديث ديگر رسول خدا چون عفيفه بودن، شوهر دوست وفرزند دوست بودن و ضمن اينكه او خود ملهم به الهامات الهى است .

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید