آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

مقابله حضرت فاطمه(س)باسختی ها

س:حضرت فاطمه(س)چگونه با سختی های زندگی مقابله می کرد؟

ج: با آن همه كار و تلاش طبيعى است كه زندگى بر او آسان نبود. پيامبر (ص) روزى بر فاطمه (س) وارد شد و ديد كه با دستهاى خود آسياب را مى‏ گرداند و درعين حال به كودك خردسالش سرگرم شير دادن است. رسول خدا (ص) از ديدن چنين وضع آب در ديده گردانيد و فرمود دخترم: تلخى‏ هاى زندگى دنيا را بچش براى وصول به حلاوتهاى آخرت .فاطمه (س) گفت خداى را بر اين نعمت‏ها سپاسگزارم و بر كرامت‏هاى او عرض تشكر دارم. 
شدت، كارش در خانه به حدى بود كه گاهى توان را از او مى‏ گرفت، بدنش رنجه مى‏ شد و به فرموده على (ع) دستانش از شدت آسياب كردن تاول زده و پينه بست.  در عين حال اين كار يك روز و دو روز نبود و هم اين براى فاطمه (س) تنها كار نبود كه از كارهاى ديگر فراغتى داشته باشد. مسأله نظافت خانه هم مسأله بود كه گاهى سر و روى فاطمه (س) راگرد آلود مى‏ كرد و غبار بر او مى ‏نشست.
روزى رسول خدا (ص) از فاطمه (س) احوال بپرسيد كه چگونه ‏اى؟ فاطمه (س) ظاهراً ازحالات زندگى و مشقت‏هاى آن، و سختى معيشت و شايد هم از گرسنگى خود و فرزندان و از خالى بودن خانه‏ اش ازآذوقه سخن گفت. رسول خدا (ص) فرمود :دخترم آيا به اين راضى نيستى كه سيده زنان جهان باشى؟ فاطمه (س) پرسيد مگر مريم دختر عمران سيده زنان نيست؟ پيامبر(ص) فرمود: او سيده زنان عصر خود بود و تو سيده همه زنانى . و بر اين اساس ملاك خانمى و بانوئى وارونه گشت و در نظر پيامبر (ص) زنان پر خور و پر آذوقه و متجمل و آنهایى كه در جلال و جبروت مادى زندگى مى‏ كنند بانو وخانم به حساب نمى آيند. اگر ملاكى براى بانویى و سيده بودن مطرح باشد در تلاش و جهد هدفدار، در عين تحمل فقر و نادارى است. در عابده بودن و زاهده بودن و در راه خدا رنجها را بخود خريدن است و فاطمه (س) اين چنين بود .

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید