آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

دفاع حضرت فاطمه(س)ازمواضع خود

س:حضرت فاطمه(س)چگونه ازمواضع خود دفاع می کند؟

ج: راى بكارگيرى عقل و تسلط او بر خود در سايه اين تصوير روشن مى ‏شود كه ازهمان دوران كودكى در شرايطى است كه دائماً براى او خبر ناگوار آورند. او مى ‏شنود و يا مى‏ بيند پدر او را كتك زدند، شكمبه حيوان بر سرش ريخته ‏اند، مادرش از دنيا رفته، دندان پدر را شكستند، عمويش را شهيد كردند، على (ع) را زخمى كردند و...
اينها همه ازمسائلى است كه دل يك زن را مى‏ لرزاند وفاطمه (س) از شنيدن اين اخبار ناراحت و گريان مى ‏شد ولى هرگز رفتارى غير متعادل و غيرعقلانى از خود بروز نمى‏ داد و اسير احساس نمى‏ شد و سخنى خلاف رضاى خدا بر زبان جارى نمى‏ كرد .
معمولاً زنان در تضييع حق خود زود به خشم مى‏ آيند و ممكن است خود را به هر آب و آتشى بزنند. اما فاطمه (س) خود نگه دار بود و دردفاع از حقوق خود، راه معقولانه‏ اى در پيش گرفت. منطقى حرف زد به حق احتجاج كرد، و خصم را به صداى منطقى به محاكمه كشاند.
در مبارزانى كه بر اثر آن فاطمه (س) كتك خورد و به بستر افتاد، و در زمانى كه مشاهده اعمال تبهكارانه دشمن گاهى او را به فرياد مى‏ كشاند، تفكر و تدبرش، آينده نگرى او، مورد حيرت بود و روزى از تضييع حق خود چندان نگران شد كه با سخنانش على (ع) را وادار به قيام و دفاع نمود. ولى ناگهان صداى تكبير را دراذان مسجد و نام پدر را درآن شنيد وعلى (ع) فرمود براى حفظ اين نام و زنده ماندن آن قيام نكردم و فاطمه (س) ساكت و تسليم شد و خشم خود را فرو خورد و اين غلبه تعقل بر احساس او را نشان مى ‏دهد .

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید