آرشیو پرسش و پاسخ ها: عرفان های نوظهور

آيا ارتباط با ارواح صحيح است؟ منظور (مديوم) چيست؟

آيا ارتباط با ارواح صحيح است؟ منظور (مديوم) چيست؟

در پاسخ به مسأله مديوم‏ها چند نكته را بايد مورد توجه قرار داد:

1 آيا ارتباط با ارواح ممكن است؟

2 آيا علمى به نام «اسپرتيسم» يا «اسپريتواليسم» صحت دارد؟

3 آيا آنچه به نام ارتباط با ارواح از طريق واسطه (مديوم) شايع است صحت دارد يا نه؟

4 آيا احضار ارواح شرعا جايز مى‏باشد؟

جواب:

1 (اصل امكان ارتباط با ارواح چيز محالى نيست ليكن چنان نيست كه از هر كسى ساخته باشد بلكه شرايط ويژه و بسيار دشوارى را مى‏طلبد و تنها افراد بسيار برجسته‏اى توانايى چنين كارى را دارند و چه بسا در ميان هزاران نفر از مدعيان آن يك نفر نيز به سختى بتوان يافت كه درادعاى خود صادق باشد.

2 (اسپريتيسم يا اسپريتواليسم را معمولا به «علم ارتباط با ارواح» تفسير مى‏كنند. برخى مى‏كوشند مسأله «عود ارواح» را نيز جزء آن به شمار آورند. ليكن عود ارواح (تناسخ) سخن باطلى است ولى پيرامون ارتباط با ارواح از طريق علمى هيأتى از دانشمندان اروپا در سال 1869 به نام‏هاى: جان لبوك كروكس لويس روسل والاس دومرگان فارلى جان كوكس اكسون و رأى مثبت دادند. البته اين نتيجه را پس از آزمايشات دقيق و در شرايطى كه هر گونه احتمال انحرافى را نفى مى‏نمود اعلام كردند.

3 (مسأله ارتباط با ارواح در جهان غرب و در كشور ما مورد سوء استفاده عده زيادى قرار گرفت و مدعيان مديوم بودن با استفاده از ساده لوحى ديگران از طريق «ميز چرخان» «استكان» «صفحه كاغذ حاوى حروف الفبا» و خواسته‌‏اند با ارواح تماس حاصل نمايند كه با بررسى‏هاى دقيق به عمل آمده توسط برخى از علماى ما (همچون آيت الله مكارم) و برخى از دانشمندان غربى تقلبات اين گونه جلسات كه با هزاران اوهام آميخته شده برملا گرديده است. نمونه‏اى كه در نامه جناب عالى ذكر شده به خوبى تقلبى بودن مسأله را فاش مى‏سازد. زيرا شخص مدعى نقطه‌‏اى از اصفهان را كه مختصر اطلاعاتى نسبت بدان داشته معرفى كرده و جوابى داده كه چه اتومبيل در آن جا پيدا شود و چه پيدا نشود نقضى براى آن نداريد و اگر صدبار ديگر هم همين طور به شما آدرس بدهد نتيجه همين خواهد بود.

اين سخن شبيه مطالبى است كه نوعاً فالگيرها و رمال‏ها از پيش خود مى‏بافند و تحويل مردم مى‏دهند. در اين جا بد نيست گزارش انجمن فيزيك دانشگاه سن پترزبورگ را ضميمه نماييم: «در سال 1875 انجمن فيزيك وابسته به دانشگاه سن پترزبورگ بنا به پيشنهاد مندليف هيأتى را مأمور كرد تا درباره احضار ارواح به مطالعه بپردازد و نتايج تحقيقات خود را اعلام كند. جز مندليف يازده دانشمند ديگر نيز در كميسيون شركت داشتند و سرانجام پس از تشكيل جلسات عديده و مذاكرات فراوان نتايج كار هيأت به شرح ذيل اعلام گشت: پس از تحقيقات مطالعات ومشاهدات بسيار به اين نتيجه رسيديم كه پديده‏هاى مربوط به ارواح به علت حركات ناخودآگاه يا اشتباه ضميرى مى‏باشد و احضار ارواح جز موهومات چيز ديگرى نيست. به اين ترتيب مكانيسم اعمال محرك فكر نه تنها «انتقال انديشه» را باعث مى‏شود. بلكه بعضى از پديده‏هاى روحى را نيز ايجاد مى‏كند.

(7 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید