آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

کیفیت عبادت حضرت فاطمه (س)

س:کیفیت عبادت حضرت فاطمه (س)به چه صورت بود؟

ج: او براى عبادت و راز و نياز با خدا جايگاه مخصوصى داشت، لباسى مخصوص، سجاده ‏اى مخصوص و آداب و سبكى مخصوص. خانه‏ اش را معبد ساخت، و درآن چنان به عبادت مى ‏پرداخت كه فرشتگان خدا به نظاره مى‏ ايستادند. خضوع داشت و درآن چنان تواضع جسمى كه گویى ايمان درمغز و استخوان او نفوذ كرده بود. و خشوع داشت بگونه اى كه گویى ترس از خدا در رگها و خون او جارى شده و او را به چنان حال مى‏ كشاند.
مهم اين است كه خود خواستار چنين خشوع و خضوع و مصداق خطاب خدا درارتباط با موسى (ع) كه فرمود: يا بن عمران: هب لى من قلبك الخشوع و من بدنك الخضوع و من عينيك الدموع فى ظلم الليل، وادعنى فانك تجدنى قريباً مجيباً. 
علامه طباطبائى (ره) فرمايد: خشوع اثر خاصى است كه به افراد مقهور دست مى‏ دهد كه دربرابر سلطانى قاهر قرار گرفته به طورى كه همه توجه وى و همه واهمه‏ اش معطوف او گشته و ازهر جاى ديگر قطع مى‏ شود.  و فاطمه (س) اين چنين بود .
او در قيام به عبادت تنها به خدا مى ‏انديشيد و هيچ خاطره و خيالى جزعشق و پرستش معبود در درون او پديد نمى ‏آمد. به تعبير پيامبر (ص) دلش خالى براى عبادت بود (و تفرغ لها) فقط او بود و خدايش. اما اينكه زندگى چگونه است و چه بايد كرد انديشه‏ اش ازآن فارغ بود.

فاطمه (س) نمازى عاشقانه داشت و در آن تنها دل به محبوب مى ‏سپرد بر آستانه خدا بر پرستش مى‏ ايستاد و چنان حالى مى ‏يافت كه از همه چيز جز او مى‏ گسست و حسرت فرشتگان را در عبادت بر مى ‏انگيخت. در آن حال شگفتگى و روشنى خاصى از او درخشيدن مى‏ گرفت (هى زهرة زهراء فى ليلة بلداء)
رسول خدا (ص) در وصف محرابش فرمود: به هنگامى كه دخترم فاطمه (س) در محراب عبادت مى‏ ايستد نور او براى فرشتگان چنان پرتو افشانى‏ كند كه گویى نورستارگان براى اهل زمين (اما ابنتى فاطمة متى قامت فى محرابها بين يدى ربّها زهر نورها للملائكة فى السماء كما ترهر نور الكواكب لا هل الارض)  و نمونه آن در اسناد ديگر اسلامى هم آمده است. 

حتى برخى از روايات نشان مى‏ دهند كه گاهى مردم در حين عبور نيمه شب از در خانه‏ اش نورى ازخانه او متجلى و ساطع مى ‏ديدند و ازپيامبر (ص)علت را مى‏ پرسيدند و فاطمه (س) را در محراب عبادت مى ‏يافتند 

 و هم رسول خدا (ص) فرمود به هنگامى كه فاطمه (س) را در محراب عبادت است هزاران فرشته بر او دورد مى‏ فرستند و او را سيده زنان عالم خطاب مى‏ كنند... او اهل سجده هاى طولانى و قيام و ركوع طولانى بود و خداى را با تمام وجودش عبادت می کرد

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید