آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

اجزای روحیه حضرت زهرا(س)

س:اجزای تشکیل دهنده روحیه فاطمه (س)کدامند؟

ج: اينكه روحيه فاطمه (س) از چه اجزایى تشكيل يافته است بايد گفت كه از اجزایى كه هر كدام آن ركنى سازنده در حيات سعادتمندانه انسانند و در رأس آنها: 
- آگاهى وسيع و پر دامنه‏ اى است كه زمينه ساز بصيرت فاطمه (س) در تصميم‏ گيرى‏ هاست .
- ايمان راستينى است كه درخون ورگهاى او جارى و دراعضاى او پخش شده است .
- عملى است كه از آگاهى و ايمان او نشأت گرفته و توأم با اخلاص است و صدق و تلاش .
از ديگر اجزایى كه تشكيل دهنده روحيه فاطمه (س) است، عقلى است كه به وسيله آن خداى را عبادت مى ‏كند و رضاى خدا را مى‏ جويد، عشق است به معبود كه عطش دلش را جز به لقاى رحمت حق سيراب نمى ‏سازد، رقت قلب است كه نشأت گرفته ازعاطفه الهى است، مديريت و تدبير و كياست است كه علاوه بر سرشتى بودن، بخشى ازآن آموخته از مكتب اسلام، از رسول گرامى(ص) و از خديجه مرضيه است .
ديگر اجزاء تشكيل دهنده روحيه فاطمه (س) صبر است، استقامت است، آزادى خواهى مشروع است، آزاد منشى و حريت است، استقلال در رأى و نظر است، جرأت و شجاعت است، اعتماد به نفس است، سرعت عمل است، صفوت ذهنى است، خلوص است، تقوا است، ورع است، عفت است و... و اين جنبه‏ هاست كه فاطمه (س) را ممتاز كرده و برتر از مردانش مى‏ سازد.

روحيه فاطمه (س) روحيه سره و خالصى است بر مبناى فطرت اسلامى. خديجه را از سوى رسول خدا (ص) و فرزندان متعددى بود. اما به فرموده امام سجاد (ع) تنها فاطمه (س) بود كه بر فطرت اسلام خالص و سره به دنيا آمد. و لم يولد لرسول الله (ص) من خديجه عليها السلام على فطرة الاسلام، الا فاطمه عليها السلام.
روحيه‏ اى كه از اين منبع ارتزاق كرده باشد روحيه احساس است، عشق است، روحيه گذشت است، نرم خویى است. فاطمه (س) بر اثر آن مبنا و هم در سايه تلاش خالصانه و خواهندگى شخصى داراى سعه صدر است. ديد و بينشى وسيع، جهان نگرى عظيم. در او وجود دارد و مى ‏تواند آينده وعواقب امور را آنچنان كه واقع خواهد شد ببيند و اين خود سبب آن مى ‏شود كه بتواند مسائل را با سعه صدر ببينند.
فاطمه (س) را روحى لطيف است، طورى كه با اشاره اى كوچك و در سايه لطيفه ‏اى ناچيز ازحقايق و اسرار سر در مى‏ آورد. از نگاه سرد پدر مى‏ فهمد كه فلان عملش مورد موافقت او نيست و با يك نگاه على (ع) در مى ‏يابد كه در ذهن او چه چيز خطور كرده است و چگونه بايد موضع بگيرد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید