آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

روح وظیفه شناسی حضرت فاطمه (س)

س:روح وظیفه شناسی درزندگی حضرت فاطمه(س)چه نقشی دارد؟   

ج: فاطمه (س) را روح وظيفه شناسى بسيار نيرومند است. مي داند كه زندگى با همه تب و تابش، با همه شرايط و امكان محدود و نامحدودش يك وظيفه است و سعادتمند كسى است كه وظيفه زندگى را نيكو بشناسد و آن را مورد رعايت و عمل قرار دهد. در بينش اسلامى كار ما، عبادت ما، خور وخوراك و خواب ما، ازدواج ما، جنگ و صلح به مورد ما، حتى تولاّ و تبرّاى ما صورت وظيفه دارند .
مهم اين است كه درهر لحظه‏ اى از زندگى ببينيم اينكه وظيفه چيست و چه بايد كرد؟ اين شناخت، و به دنبالش آن عمل به وظيفه نيازمند به هشيارى، آگاهى و بصيرت است. مراقبت و مواظبت دارد تا درمواردى سرمستى وغفلت سبب آن نگردند كه آدمى نتواند راه را از چاه و حق را از باطل تشخيص دهد.
او وظيفه و رسالت خود را در اين عرصه جهانى نيكو فهميده و دريافته بود. بدين نظرهمه كوشش و تلاش خود را در راه آن مصروف مى‏ داشت. او مى ‏توانست هم چون راهبه‏ اى در گوشه‏ اى بنشنيد و سرگرم عبادت خود باشد. اما خوب مى‏ دانست كه شأن يك انسان مكلف و مسئول فراتراز اين حد است و آدمى علاوه بر نجات خود وظيفه معاضدت و همراهى با ديگران را هم دارا است. اين خطاست كه آدمى تنها به فراهم كردن موجبات رضايت نفس خود بپردازد و از ديگر امور و جريانات غافل باشد وظيفه انسان بسى سنگين‏ تر از آن است كه همه چيز را تنها براى حفظ منافع شخصى و آرامش خويش بخواهد. مستضعفان و محرومان هم چشم به راه معاونت غير دارند، افتادگان هم نيازمند به دستگيرى هستند .

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید