آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

سختی های حضرت فاطمه(س) پس از ازدواج با حضرت علی(ع)

س:سختی های حضرت فاطمه(س)پس از ازدواج باامام علی (ع)کدامتد؟

ج:

فاطمه (س) در سنين اندك و پائين با على (ع) پيمان ازدواج بست مسائل و مشكلاتى كه براثرازدواج و در زندگى انتخابى او وعلى (ع) پديد آمدند بازهم اندك نيستند. او با على (ع) هم خانه شد كه خود كوه استقامت بود و فاطمه (س) در بسيارى از موارد درجنبه صبر و استقامت به على (ع) پناه جست صبر و تحمل او دراين جنبه نيز اندك نيست كه ما براى نمونه به مقدارى از آناشاره مى‏ كنيم .

1- تحمل فقر او:

فاطمه (س) ازبين خواستگاران على (ع) را برگزيد كه در تقوا و شجاعت و انسانيت و اخلاق كم نظير ولى درفقر ونادارى سختى بود، ميزان فقرعلى (ع) به حدى بود كه خانه دراغلب موارد خالى ازآذوقه بود وفاطمه (س) آن را تحمل مى‏ كرد ولى اين تحمل دشوار بود مخصوصاً از آن بابت كه هر مادرى نگران وضع كودكان خردسال خويش است. درعين حال براى رضاى خدا آن را مى‏ پذيرد و مختصرغذاى خود و خانواده را هم در راه خدا به فقيران ايثار مى‏ كند.

2- تحمل سرزنش‏ها:

فاطمه (س) از سوى كسانى كه از فلسفه حيات و رمز و راز سعادت و شأن و مقام او وعلى (ع) بى خبر بودند دائماً مورد سرزنش بود. سرزنش از اين بابت كه چرا با فردى ثروتمندتر ازدواج نكرده كه از مشكلات زندگى برهد؟ وچرا ازميان آن همه دواطلبان، ازدواج با او،على (ع) را پذيرفته است؟ سرزنش از اين بابت كه او لباسى زيبا ندارد. خانه ‏اش محقرو گلين است، درون خانه ازبازارزندگى خالى است خود او را هم زينت و تجملى نيست. مگر مى ‏توان براى هرفرد سرزنش كننده استدلال كرده و قانعش نمود؟ ناگزير آنهارا متحمل مى ‏شود و دم بر نمى‏ آورد.

3- تحمل مشكلات زندگى:

اوبايد ازبيرون براى خانه آب فراهم كند و در اين راه چندان تلاش كرد كه بند مشك روى سينه ‏اش اثر گذارد .بايد با آسياب دستى كار كند وگندم آرد نمايد، بايد خانه را جاروب و نظافت كند، بايد به فرزندان خود برسد، در عين حال بايد جو خانه را مساعد روح و پرواز على (ع) بسازد و تازه اگر فرصتى بيابد به كارى اقتصادى براى ترميم زندگى اقدام كند.

4- تحمل و صبر در عبادت:

فاطمه (س) زنى عابده است حتى دوست ندارد دقايقى از عمر خود را به هدر دهد. او را مجسمه عبادت نام داده ‏اند، آن هم عبادتى كه با وجود آن همه فقرها و نادارى‏ ها و محروميت‏ ها و درعين گرسنگى و خستگى ناشى از كار روزانه بود. بيدارى‏ ها، شب زنده‏ دارى ‏ها، اشك ريزى‏ ها، داشتن خشيت الهى دردل همه و همه از امورى هستند كه جانكاهند ولى شوق فاطمه (س) به انس باخدا همه اين نامرادى‏ ها را از ميان برمى ‏دارند .
فاطمه (س) هم چنين درمسير تحمل مشكلات ديگر و شداید اجتماعى است. در راه خدا گام بر مى ‏دارد، براى هدايت زنان تلاش مى‏ كند، فشارها و خفقان‏ ها را بايد بپذيرد، حسادت‏ها و بدخواهى‏ هاى ديگران درباره زندگى خوشبختانه اين زوج را بايد پذيرا شود و دم بر نياورد... و اودر كل جرعه نوش جام بلا بود و خريدار رنج در راه خدا .

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید