آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

درآمد فدک

س:درآمد فدک چه قدر بودو در چه راهی صرف می شد؟

ج: در مورد درآمد فدك نقل هاى مختلفى وجود دارد. راوندى آن را بالغ بر 24 هزار دينار درسال نوشت سيد بن طاووس آن را بالغ بر 70 هزار دينار در سال، و برخى هم بيشتر و گاهى كمتر از آن نوشته اند و همانگونه كه ملاحظه مى ‏شود رقم درشتى به حساب مى ‏آمد كه اگر بناى مصرف براى يك خانواده باشد، زندگى شاهانه‏ اى در سايه آن به وجود مى‏آ يد.
اما على (ع) و فاطمه (س) از اين منبع استفاده شخصى نداشتند و هرگز از درآمد آن سير نخوابيدند زيرا مى‏ دانستند در گوشه و كنار جامعه اسلامى آن گرسنگان بسيارند و ايتامى كه با شكم گرسنه سر بر بستر بگذارند اندك نيستند. بدين سان تمام درآمد فدك صرف فقرا و مستمندان مى‏ شد و فاطمه (س) خود همانگونه كه مى‏ دانيد با چادرى و جامه‏ اى وصله ‏دار زندگى مى ‏كرد، خوراكش نان خشك و بسترش پوست گوسفند بود و هم شنيديد كه فرزندان او اغلب در گرسنگى به سر مى‏ بردند.

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید