آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ائمه علیهم السلام

تلاش حضرت فاطمه سلام الله علیها برای پس گرفتن فدک

س:چرا حضرت فاطمه(س) برای باز پس گیری فدک تلاش می کرد؟

ج: اينكه فاطمه (س) درباره فدك ايستادگى مى ‏كرد و با ابوبكر محاجه مى ‏نمود نه به خاطر رغبت مالى نسبت به فدك بود، بلكه مى‏ خواست حق به حق‏دار رسد، بدعتى درجامعه اسلامى پا نگيرد، و خليفه مسلمين خلاف اسلام و قرآن رأى ندهد.
فدك مزرعه‏ اى بيش نبود و اگر دنيائى را براى فاطمه (س) جواهر مى‏ كردند او هم چنان نسبت به آن بى اعتنا بود. او دلبستگى به مال نداشت تا براى فدك دست و پائى زند، مگر او نبود كه غذا و افطار خود را سه شب متوالى به نيازمندان داد؟ مگر او وهمسر و فرزندانش نبودند كه مكرر در مكرر به ايثار پرداخته بودند؟ پس ديگر جاى چه بحث و سخنى است؟
ابوبكر هم مدعى بود كه مى‏ خواهد در آمد آن را در راه خدا براى فقراى مسلمان خرج كند - در آن صورت جاى چه بحثى براى فاطمه (س) بود؟ پاسخ اين است كه اگر آنها قربةً الى الله چنين مى‏كردند و واقعاً حق را به حق‏دار مى ‏سپردند فاطمه (س) گله ‏اى نمى ‏كرد، ولى داستان فدك به عنوان يك حربه سياسى بود و آنها مى‏ خواستند با استفاده از آن حربه على(ع) را فلج كنند و او را خانه نشين سازند و فاطمه (س) براى اين مسأله بود كه فرياد مى ‏زد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید