آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ایران اسلامی

قانون اساسی مشروطه از نظر امام خمینی

س: قانون اساسی مشروطه طبق نظر امام خمینی چه بود؟

ج:
وقتى كه مى خواستند در اوايل مشروطه قانون بنويسند و قانون اساسى را تدوين كنند، مجموعه حقوقى بلژيكى ها را از سفارت بلژيك قرض كردند و چند نفرى (كه من اينجا نمى خواهم اسم ببرم ) قانون اساسى را از روى آن نوشتند؛ و نقايص آن را از مجموعه هاى حقوقى فرانسه و انگليس به اصطلاح ترميم نمودند! و براى گول زدن ملت بعضى از احكام اسلام را ضميمه كردند. اساس قوانين را از آنها اقتباس كردند و به خورد ملت ما دادند.


سؤ ال : حضرت آيت الله ، لطفا درباره آن قسمت از قانون اساسى 1906 كه طبق نظرتان بايد تغيير پيدا كند و جمهورى اسلامى بوجود آيد، توضيحاتى بفرمائيد جواب : قانون اساسى دو مرحله داشته است :
1- مرحله پيش از كودتاى رضاخان ، در آن وقت طورى بوده است كه ايرانى ها و مسلمين نمى توانسته اند طرح حكومت اسلامى را بدهند از اين جهت براى تقليل ظلم استبدادهاى قاجار و پيش از قاجار بر اين شدند كه قوانين وضع شود و سلطنت به صورت سلطنت مشروطه درآيد در عين حال در قوانين پيش بينى اين مسائل شده است تمام مسائلى را كه الان ما مطرح مى كنيم مى توانيم به متمم قانون اساسى استناد كنيم اين يك مرحله است از قانون اساسى .
2- مرحله اى بود كه پس از كودتاى رضاشاه انجام گرفت و به قانون اساسى اضافه شد در آنوقت رضاشاه كودتا كرد و به دنبال او قضايائى واقع شد و بالاخره به اين منتهى گرديد كه رضاشاه با قدرت سرنيزه و قلدرى قانون اساسى را تغيير دهد و يك مجلس موسسان با زور و قلدرى تاسيس كرد و ملت به هيج وجه با او موافق نبود. در مجلسى كه ملت هيچ گونه دخالتى در آن نداشت ، موادى از قانون اساسى را تغيير داد، سلطنت قاجار را منقرض و سلطنت پهلوى را تصويب نمود بنابراين ، قانون اساسى در مرحله اول با حفظ متمم آن ، براى همين مسائلى كه ما طرح كرده ايم مى تواند مستند ما باشد در مرحله دوم ، مساله سلطنت رضاشاه و سلسله پهلوى اصلا قانونيت نداشته و اين سلسله برخلاف قانون اساسى بر اين مملكت تحميل شده است رضاشاه را انگليسى ها بر ما تحميل كردند و بعد هم كه متفقين به ايران آمدند محمدرضا شاه را تحميل نمودند.[1])


آن وقت هم كه قانون اساسى را نوشتند، از بلژيك و بعضى جاهاى ديگر گرفتند و نوشتند.[2]



[1] صحيفه نور جلد:3 صفحه :94 تاريخ مصاحبه :19/8/57

[2] صحيفه نور جلد:8 صفحه :122 تاريخ سخنرانى :23/4/58

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید