آرشیو پرسش و پاسخ ها: خانواده

حقوق زنان

حقوق زنان

حقوق زنان

نقش تکمیلی متقابل زن و مرد در چارچوب نهاد خانواده شکل می گیرد. خداوند بر پایه تدبیر حکیمانه خود ، هر یک از زن و مرد را مایه آرامش جنس مخالف قرار داده است. (1)

و زن و مرد را لباس یکدیگر خوانده است.(2) از طرفی در بحث حقوق بانوان در آموزش ، در اسلام دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است. برخی بانوان صدر اسلام جزو اولین کسانی بودند که سبقت در اسلام داشتند و حتی پیش از مردان خانواده خود ایمان آوردند.

و نیز در حقوق زنان در امور سیاسی و اجتماعی مثل الف : بیعت، قرآن کریم بیعت با حکومت را  برای زنان می پذیرد.(3) تاریخ صدر اسلام نیز نشان دهنده تحقق این عمل سیاسی از سوی زنان است. در بیعت عقبه ثانی که گروهی از مردمان مدینه پس از انجام اعمال حج با رسول الله بیعت کردند ، دو زن نیز به نام ام عماره و اسماء حضور داشتند.

 ب: جهاد و مشارکت زنان در جهاد در تاریخ صدر اسلام و بعد از آن بر کسی پوشیده نیست، در دفاع مقدس نیز در جبهه های نبرد به یاری رزمندگان می شتافتند ، انس می گوید: پیامبر در جنگ ها زنانی را از انصار برای مداوای مجروهان با خود همراه می کرد.

این موارد کمترین از مواردی است که دین اسلام تحت عنوان حقوق زنان آن را بیان کرده و در این مکتوب فرصت توضیح همه موارد نیست .  

1. سوره روم آیه 21

2. بقره 187

3. ممتحنه 12

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید