آرشیو پرسش و پاسخ ها: اصطلاحات فقهی

استبراء از بول و استبراء از مني

استبراء از بول و استبراء از مني چگونه انجام مي‌‏شود؟

همه مراجع (به جز مكارم): استبراء عمل مستحبي است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مي‏دهند تا اطمينان پيدا كنند بول در مجرا نمانده است و آن داراي اقسامي است. بهترين آنها اين است كه بعد از قطع شدن بول، سه مرتبه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت كشيده و بعد انگشت شست را روي آلت و انگشت پهلوي شست را زير آن گذاشته و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند و استبراء از مني آن است كه بعد از خروج مني، بول كنند تا ذرات باقيمانده خارج شود. توضيح ‏المسائل مراجع، م 72 و 348 ؛ وحيد، توضيح‏ المسائل، م 73 و 354 ؛ دفتر: خامنه‏ ای

آيةاللَّه مكارم: استبراء عمل مستحبي است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مي‏‌دهند، به اين ترتيب كه چند مرتبه از بيخ آلت تا بالا، دست كشيده و قسمت بالا را چند مرتبه فشار دهند تا باقيمانده بول خارج شود، اما استبراء از مني آن است كه بعد از خروج مني، بول كنند تا ذرات باقيمانده خارج شود. توضيح ‏المسائل مراجع، م 73.
تبصره 1. فايده استبرا از بول، اين است كه اگر آب مشكوكي بعد از آن خارج شود، پاك است و وضو را هم باطل نمي‏‌كند؛ اما اگر استبرا نكرده باشد، بايد وضو را اعاده كند و محل را بشويد
          فايده استبرا از مني، اين است كه اگر رطوبت مشكوكي از او خارج شود و نداند مني است يا يكي از آب‏هاي پاك، غسل ندارد و اگر استبرا نكند و احتمال دهد ذرات مني در مجرا باقي بوده و همراه بول يا رطوبت ديگري خارج شده، بايد دوباره غسل كند.
تبصره 2. براي زن‏ها استبراء از بول نيست و اگر رطوبتي ببينند و شك كنند پاك است يا نه، پاك مي‏باشد و وضو و غسل او را هم باطل نمي‏‌كند.

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید