آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ ایران اسلامی

هدف از تغییر لباس در زمان رضاشاه

س:از نظر امام خمینی هدف از تغییر لباس به عنوان یکی از سیاست های فرهنگی رضاخان چه بود؟

ج: 1

در زمان رضاخان حادثه هايى پيش آمد از قبيل نظام وظيفه و لباس ‍ متحدالشكل يا كلاه پهلوى و از اول مشروطه تاكنون صدها حوادث و تازه ها در مملكت پيدا شده كه پيشتر سابقه نداشته .
2
از نجف مركز شيعه فتوا صادر شد كه كلاه لگنى و صليب شعار مسيحيت و حرام است و علاوه بر آنكه حرام است مى دانيم كه خلاف مصالح كشور نيز هست .

اين كلاه لگنى پس مانده اجانب ، ننگ كشور اسلام است و استقلال ما را لكه دار مى كند و به قانون خدا حرام است .

آن روز كه كلاه پهلوى سر آنها گذاشتند همه مى گفتند مملكت بايد شعار ملى داشته باشد. استقلال در پوشش ، دليل استقلال مملكت و حافظ آن است . چند روز بعد كلاه لگنى گذاشتند سر آنها، يك دفعه حرفها عوض ‍ شد، گفتند: ما با اجانب مراوده داريم باید همه همشكل باشيم ، تا در جهان با عظمت باشيم ! مملكتى كه با كلاه عظمت براى خود درست مى كند يا برايش درست مى كنند هر روزى كلاهش را ربودند، عظمتش را هم مى بردند.
در همه اين مراحل اجانب كه نقشه هاى خود را مى خواستند عملى كنند و با كلاه گذاشتن سر شما مى خواستند، كلاه را از سر شما بردارند، از دور با چشم استهزا به شماها نگاه مى كردند و به كارهاى كودكانه شما مى خنديدند. شما با يك كلاه لگنى دور خيابانها قدم مى زديد و با دخترهاى برهنه سرگرم بوديد و به اين وضع افتخار مى كرديد غافل از آنكه در سرتاسر كشور، افتخارات تاريخى شما را بردند و در سرتاسر كشور منابع ثروت شما رفت و از دريا تا درياى شما را زير پا در آوردند و با يك خط سرتاسرى شما را به اين روز نشاندند.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید