آرشیو پرسش و پاسخ ها: فضائل اخلاقی

احساس لذت در نماز

  چگونه از نماز لذت ببریم؟خواندن‌ نماز واقعی‌ را چگونه‌ بیاموزیم‌؟

ازحضرت آیت الله بهجت  نقل شده است که فرموده بودند" اگر سلاطین عالم بدانند که در نماز چه لذتی وجود دارد آنها سلطنت را رها کرده تا به این لذت دست پیدا کنند" 

درتوصیه‌های ایشان در مورد احساس لذت در نماز آمده است که این امر: "یک سری مقدمات خارج از نماز دارد و یک سری مقدمات در خود نماز. آن‌چه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند.معصیت روح را مکدر می‌کند و نورانیت دل را می‌برد. در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمی دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود. یعنی فکرش را از غیر خدا منصرف کند و توجهش به غیر خدا مشغول نشود و اگر به طور غیر اختیاری توجهش به جایی منصرف شد به محض التفات پیدا کردن باید قلبش را از غیر خدا منصرف کند."

نماز اول‌ وقت‌ و به‌ جماعت‌ و همچنین‌ دقت‌ در آداب‌ وضو ومستحبات‌ نماز از قبیل‌ اذان‌ اقامه‌ عطر شانه‌ زدن‌ و اجتناب‌ از مکروهات‌ و محل‌ نماز شما را در این‌ امر یاری‌ خواهد نمود.
کتاب‌هایی‌ همچون‌ «صلاه‌ العارفین‌» (ترجمه‌ حجه‌ الاسلام‌ و المسلمین‌ سید احمد فهری‌) و «شرح‌ دعای‌ سحر» راکه‌ هر دو مربوط‌ به‌ امام‌ خمینی‌ رحمه‌ الله‌ علیه‌ است‌ مطالعه‌ فرمایید. و همچنین‌ کتاب‌: «از ژرفای‌ نماز» را (که‌ رهبر معظم‌انقلاب‌ اسلامی‌ قبل‌ از انقلاب‌ آن‌ را نوشته‌ اند).