آرشیو پرسش و پاسخ ها: خانواده

وقتی زن وشوهر با هم تشکیل خانواده میدهند چرا مردباید مهریه بدهد؟

وقتی زن وشوهر با هم تشکیل خانواده میدهند چرا مردباید مهریه بدهد؟

جواب :

   سنت پرداخت مهريه امرى است برخاسته از تجليل زن، همراه با محبت و عواطف و نشانى است از صداقت مرد در مقام تعهد به زندگى؛ به اين معنا كه حاضر است اقدام به فداكارى مالى كند و به عنوان هديه و پيشكش، تقديم دوست و شريك آينده زندگى خود مى نمايد. به همين دليل است كه قرآن شريف از مهر، تعبيرات شيرين و ظريفى به كار برده مانند «نحله» كه به معناى هديه و كادو است يا «صدقاتهن» كه از ريشه صدق و صداقت است. البته زن مى تواند مهر را به شوهر ببخشد و از وى نگيرد.

   در صحت عقد ازدواج تعیین مهریه واجب است که بر عهدة مرد  قرار می‌گیرد. در روایات از خوبی‌های دختر برای شوهر کم بودن مهریه  و زیاد نبودن آن عنوان شده است و این به خاطر توجه اسلام به سعادت  و سلامت عروس و داماد و تشکیل خانواده سعادتمند بوده است و می‌بینیم که مهر و جهاز حضرت زهرا (س) با آنچه پدر بزرگوارشان فرموده،  مطابقت دارد.  نگرش به مهریه مهریه، بدهی مرد به زن و پرداخت آن بر او واجب است و اگر کسی مهریه زیاد تعیین کند و قصد پرداخت آن را نداشته باشد؛ چنان که در زمان ما گفته می‌شود: «کی داده و کی گرفته»، معصیت‌ کار بوده و نوعی دزدی محسوب می‌شود
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید