آرشیو پرسش و پاسخ ها: روابط نامشروع

راههای کنترل چشم

  برای کنترل چشم در اجتماع چه راهکاری را پیشنهاد می‏کنید؟ و آثار چشم‏ چرانی چیست؟


  اگر نگاه شما به‏ صورت خیره و عمدی نیست و در اثر برخوردهای اجتماعی ایجاد می‏شود، به آن حساس نباشید، اما اگر به صورتی درآمده که گناه تلقی می‏شود، برای درمان آن باید مراحلی را طی کنید.در مرحله اول به برنامه زیر به دقت عمل کنید و در عدم تخلف از آن سخت‏گیر باشید:

۱ . هر روز صبح بعد از نماز با خدای خود شرط کنید که هرگز نگاه عمدی به نامحرم نکنید و هم از او در این مسیر استعانت جویید.

۲ . در طول روز کاملاً مراقب خود باشید و هرگاه نفس شما را وسوسه کرد بلافاصله با آن برخورد نموده و جلوی تخلفش را بگیرید.

۳ . شب بعد از نماز چند دقیقه کارهای روزانه خود را محاسبه کنید ودر جدولی موارد تخلف یا اطاعت خود را یادداشت نمایید.

۴ . نسبت به موارد عدم تخلف خدای را سپاس گزارید و در موارد تخلف استغفار و خود را تنبیه و سرزنش کنید و تصمیم جدی ‏تری برای مجاهده با نفس درروز بعد بگیرید. این برنامه را تا مدتی ادامه بدهید.

۵ . نمازهای خود را با توجه و حضور قلب و دقت کامل بخوانید، زیرانماز بزرگترین عامل بازدارنده از کژی‏ هاست و میزان قبولی نماز هرکس متناسب با قوت بازدارندگی آن از فحشاست. بنابراین هر قدر نماز بهتر باشد دیگر اعمال نیز بهتر خواهند بود و هراندازه نماز از حقیقت اصلی‏اش دورگردد دیگر کنش‏ ها نیز به ناهنجاری خواهد گرایید.

توجه به یک نکته که می‏ تواند انسان را در کنترل چشم خویش و بازداری آن از نگاه به نامحرم بلکه حتی از فکر این گناه باز دارد، ضروری است وآن اینکه آدمی فکر کند و دریابد که از نگاه به نامحرم چه سود و زیانی نصیبش می‏گردد و آیا سود آن بیشتر است یا زیان آن؟ سود آن لذت غریزی وشهوانی نفس است که البته زود گذر و کوتاه زمان است.ضرر و آثار آن چند چیز است، ازجمله: قساوت دل، زایل شدن روحیه عبادت در انسان،ضعیف شدن اراده و از همه مهم ‏تر مشغول شدن فکر و ذهن و دل انسان بدون رسیدن به هیچ نتیجه مطلوب و زمینه‏ سازی برای گناهان بزرگ دیگرمانند روابط نامشروع، خودارضایی، مزاحمت برای نوامیس مردم، اختلافبا همسر و...است. بسیاری از اضطرابها و غم و غصه‏ها و تشویش خاطرجوانان در اثر عشق‏ های مجازی به وجود آمده و نقطه آغازین آن عشق‏ هانیز نگاه‏ های خارج از محدوده مجاز شرعی می‏باشد.حال آیا درک آن لذت زود گذر ارزش مبتلا شدن به این مشکلات رادارد؟

(4 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید