آرشیو پرسش و پاسخ ها: وجود، آثار و صفات

معاد جسماني يعني چه؟

معاد جسماني يعني چه؟ 
پاسخ: قبل از تعريف معاد جسماني بايد به اين سوال پاسخ داد كه كداميك از ابعاد وجودي انسان در معاد محشور مي‏شود؟ جسم يا روح و يا هر دو؟ بر حسب جوابي كه به اين پرسش داده شد، سه نظريه وجود دارد:
1. در قيامت تنها جسم محشور مي‏شود؛ چون روح چيزي جز آثار و خواص و عوارض همين جسم نيست. از آنجا كه ماديون طرفدار چنين نظريه‏اي هستند و از طرفي ماترياليستها اصولا براي عالم، هدف و غايت و آينده‏اي را معتقد نيستند؛ يعني اصولا چون بحث از معاد در ماترياليسم وجود ندارد، پس تصور نمي‏شود كسي قائل به چنين نظريه‏اي باشد. به همين دليل از شرح و بررسي آن صرفنظر مي‏شود.
2. در قيامت تنها روح انسان محشور مي‏شود (معاد روحاني). جسم انسان بعد از مرگ متلاشي و نابود مي‏شود ولي روح كه باقي است به حيات خود ادامه مي‏دهد و در نشئه ديگر بر حسب مكتسبات نفساني، معذب يا متنعم خواهد بود.
3. انسان در قيامت با همه ابعاد وجودي ـ اعم از روح و بدن ـ برانگيخته مي‏شود. مطابق اين قول، معاد هم روحاني است و هم جسماني.
آنچه مقتضي ضرورت اسلام بلكه همه اديان الهي است، همين نظريه سوم است. با توجه به اينكه نظريه اول نمي‏تواند قائلي داشته باشد، مراد از معاد جسماني در اين بحث «معاد جسماني و روحاني» است. از آنچه گذشت به دست مي‏آيد كه دو ديدگاه قابل توجه، بيشتر در اين زمينه وجود ندارد: نظريه «معاد روحاني» و نظريه «معاد جسماني» كه همان برانگيخته شدن جسم و روح با هم است.
(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید