آرشیو پرسش و پاسخ ها: امکان و ابزار شناخت

دلائل عقلي اثبات برزخ

دلائل عقلي اثبات برزخ چيست؟ 
در مورد اصل عالم برزخ و ثواب و عذاب آن علمای اسلام ظاهراً اتفاق نظر دارند محقق طوسی (خواجه نصیر الدین ره) درتجریدالاعتقاد فرموده است: «و عذاب القبر واقع لامکانه و تواتر السمع بوقوعه» عذاب قبر واقع خواهد شد. زیرا امری ممکن است و دلیل نقلی متواتر بر وقوع آن دلالت دارد. مرحوم علامه حلّی(ره) در شرح این سخن فرموده است: «نقل عن ضرار أنّه أنکر عذاب القبر و الاجماع علی خلافه و... » از ضرار بن عمرو نقل شده است که منکر عذاب قبر می‏باشد در حالی که اجماع علمای اسلام بر خلاف نظر اوست.حاصل آنکه دلائل عقلی و نقلی و حتی تجربی و حسی ـ اجمالاً ـ بر امکان ووقوع عالم قبر و برزخ دلالت دارد. هرچند ممکن است در جزئیات آن بین علمااختلاف باشد. ولی روشن است که در این زمینه دلیل عمده و روشن همان دلیل نقلی ـ آیات و روایات ـ می‏باشد.الف. دلائل عقلی:به لحاظ عقلی تمام دلائلی که بر بقای روح دلالت دارد و به بعضی از آنها قبلاًاشاره شد، بر امکان و وقوع عالمی بعد از مرگ دلالت دارد و به عبارت دیگر تمام براهینی که بر دوام و بقای روح اقامه می‏شود، دال بر این مطلب است که وراء این عالم مادّه و دنیا ضرورتاً عالم دیگری وجود دارد و ارواح در آن عالم زندگی می‏کنند. در اینجا به یک دلیل اشاره می‏شود و آن عبارت است از عدم انطباق بزرگ بر کوچک:در عالم ماده به لحاظ مادی انطباق یک شی‏ء با سطح صد سانتی متر مربع بر شی‏ء با سطح ده سانتی متر مربع امری محال است. تنها در صورتی می‏توانجسم اوّل را بر دوّم منطبق کرد که جسم دوم بزرگتر یا دست کم مساوی باجسم اوّل باشد. حال چنین اتفاقی در عالم ذهن انسان می‏افتد. هنگامی که انسان به یک کوه می‏نگرد، این کوه با عظمت بر کجای سیستم ادراکی ذهن انسان منطبق می‏شود؟ مگر همه وجود مادی انسان چقدر است که بتواند کوهی را در خود جای دهد؟ باید توجه کرد که آنچه انسان ادراک می‏کند حقیقت کوه است نه عکس کوچک شده آن. این انطباق بزرک بر کوچک که همواره دردستگاه ادراکی انسان انجام می‏گیرد از لحاظ مادی قابل توجیه وتحلیل نیست.پس قوای ادراکی انسان به محوریت روح (ادراک کننده روح است نه سلولهای مادی) غیر مادی است. پس جهان دیگری ورای جهان ماده وجود دارد که موجودات غیر مادی بدان تعلق دارد. عظمت و اهمیت و فایده عالم برزخ:این نکته نیز قابل توجه است که عالم برزخ گاهی به آن عالم مثال نیز گفته می‏شود. از نظر عقل باید بزرگ‏تر و وسیع‏تر و از لحاظ وجودی شدیدتر و قوی تراز این عالم ماده باشد و به اصطلاح محیط بر عالم ماده باشد و عالم دنیا در آن محاط باشد. چون هر چه قیود و محدودیتها در موجودی کمتر باشد از لحاظ وجودی شدیدتر و موجودی قوی‏تر محسوب می شود. این مطلب در روایات نیزمورد توجه قرار گرفته است که بیان خواهد شد.
(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید