آرشیو پرسش و پاسخ ها: وجود، آثار و صفات

نکات مهم مربوط به فشار قبر

 نكات مهم مربوط به فشار قبر را بيان كنيد. 
پاسخ: در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
الف: فشار قبر يكي از عقوبتهايي است كه در عالم قبر و برزخ دامنگير انسان مي‏شود و نبايد آن را معادل عذاب قبر كه در بسياري از روايات آمده است گرفت. عذاب قبر اعم از فشار قبر است و دومي يك عقوبت موقت است كه براي بسياري از مومنين نيز وجود دارد.
ب: فشار قبر مربوط به قبر مادي نيست. يعني اين گونه نيست كه ديوارهاي قبر به هم نزديك شده و مرده را تحت فشار قرار دهد؛ بلكه نوعي فشار و الم و عذاب برزخي و در عالم ملكوت است. بنابراين هر چند انسان دفن نشود و يا به دريا انداخته شود باز اين فشار خواهد بود. در حديثي آمده است كه راوي از امام صادق عليه السلام پرسيد كه آيا مصلوب (كسي كه او را به صليب مي‏كشيدند و مدتها بر روي دار مي‏ماند) نيز عذاب قبر دارد؟ حضرت فرمودند: «    نعم انّ اللّه يامر بالهواء أن يضغطه»    بحار ج 6 ص 266 حديث 112.    بله خداوند به هوا امر مي‏كند او را فشار دهد و در حديث ديگري است كه حضرت فرمودند: «انّ ربّ الارض هو ربّ الهواء، فيوحي اللّه عزّ و جلّ الي الهواء فيضغطه ضغظة أشدّ من ضغطة القبر»    همان و نگاه كنيد: فروع كافي ج 3 ص 241.    پروردگار زمين همان پروردگار هواست. خداي عزّ و جلّ به هوا وحي مي‏كند؛ آنگاه هوا او را سخت‏تر از فشار قبر تحت فشار قرار مي‏دهد.    
ج. پرسش قبر و فشار آن نسبت به بدن مادي واقع مي‏شود يا يدن مثالي و يا تنها روح؟ در اين مورد دو ديدگاه وجود دارد: يكي معتقد است روح موقتاً به همين بدن مادي برمي‏گردد و پرسش و فشار نسبت به آن معمول مي‏شود    نگاه كنيد بحار ج 6 ص 270.    و نظر دوم اين است كه بدن برزخي موضوع فشار و پرسش قبر است.
بايد توجه كرد هر چند بين روح و پيكر مثالي انسان و بين جسم او همواره انس و ارتباط خواهد بود چون مدتهاي مديد اين پيكر مادي مركب روح بود و پيكر مثالي نيز با او بوده است و به همين دليل بدن مادي ارواح قوي و با عظمت هيچگاه نمي‏پوسد بلكه هميشه تازه باقي مي‏ماند. امّا در عين حال انسان بعد از مرگ وارد عالم برزخ شده و مشمول قوانين و اصول آن عالم خواهد بود و دليلي بر بازگشت او به عالم ماده ـ كه عقب گرد و قهقرا خواهد بود ـ وجود ندارد. ولي به هر حال مهم اصل فشار قبر است و اين امور اهميت چنداني ندارد. و اصل فشار قبر بر حسب مستفاد از روايات از امور مسلم و قطعي است.
د. در روايات اموري به عنوان عامل فشار قبر و يا عذاب آن معرفي شده است از قبيل: بد اخلاقي نسبت به خانواده، نمامي (سخن چيني)، عدم پرهيز از بول    بحار ج 75 ص 265 و ج 6 ص 222 و علل الشرايع ج 1 ص 309.    همچنين اموري موجب رفع يا تخفيف فشار قبر مي‏شود از قبيل: ركوع را خوب و تمام به جا آوردن،    بحار ج 85 ص 107.    نماز شب خواندن    همان ج 87 ص 161.   ، خواندن نماز وحشت براي مرده    منازل الاخره و مفاتيح الجنان محدث قمي.   ، حجّ انجام دادن    خصال صدوق ج 1 ص 146 و بحار ج 99 ص 20.   ، در جمعه (بين ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه) مردن    بحار ج 6 ص 130.   ، خواندن بعض سوره‏هاي قرآن    ثواب الاعمال ص 235 و سفينة البحار ج 2 ص 397.    و... در قبر انواع ديگري از عذابها و آلام و عقوبات سخت كه نمونه‏هايي از عذابهاي اخروي است وجود دارد كه از بحث آن صرفنظر مي‏شود و تنها به صورت كلي درباره «بهشت و جهنم برزخي» بحثي ارايه شود.
(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید