آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

ياد مردگان در متون اسلامي

چرا در متون اسلامي نسبت به ياد مردگان تاكيد فراواني شده است؟ 

پاسخ: با توجه به اثرات فراوان ياد اموات براي زندگان و مردگان روايات اسلامي براي ياد اموات اهميت زيادي قائل شده‏اند و وظائفي را براي ما در قبال اموات رقم زده‏اند كه اينجا به بعضي از وظائف و اهميت آن اشاره مي‏شود:
اهميت ياد مردگان: ياد مرگ و مردگان از آنجا كه هم براي زندگان آثار تربيتي فراوان دارد و هم براي مردگان فوايد فراواني؛ در فرهنگ اسلامي نسبت به آن سفارش زيادي شده است. از امام صادق عليه السلام نقل شده است: ياد مرگ شهوات نفس را مي‏ميراند و غفلت را از بين مي‏برد و دل را به وعده‏هاي خداوند قوت مي‏بخشد و طبع او را رقيق و پرچمهاي هوا را مي‏شكند و آتش حرص را خاموش مي‏كند و دنيا را در نظر انسان تحقير مي‏كند و همين معناي آنچه پيامبر صلي اللّه عليه و آله و سلم فرمود مي‏باشد كه: يك ساعت فكر كردن بهتر از يك سال عبادت كردن است.    مصباح الشريعة ص 57 باب 83 .    در سخن ديگري امام صادق عليه السلام از قول پيامبر(ص) فرمود: «    من اكثر ذكر الموت أحبه اللّه»   . وسائل ج 2 ص 434 باب 23 من الاحتضار ج 2.   ، در حديث ديگري است كه پيامبر صلي اللّه عليه و آله فرمود: «أتدرون من أكيسكم؟ قالوا: لا يا رسول اللّه، قال: اكثركم للموت ذاكراً و أحسنكم استعداداً له، ...»    ارشاد القلوب ص 58 باب 12.    پيامبر پرسيد مي‏دانيد زيرك‏ترين شما كيست؟ گفتند: «خير يا رسول اللّه»، فرمود: «آنكه بيشتر از همه به ياد مرگ باشد و بيشتر از ديگران براي آن آمادگي داشته باشد.» از طرفي به ياد اموات بودن و زيارت آنها برايشان مفيد است تا جايي كه خداوند به پيامبر مي‏فرمايد: «وَلاَ تُصَلِّ عَلَي أَحَدٍ مِنْهُم مَاتَ أَبَداً وَلاَتَقُمْ عَلَي قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ  فَاسِقُونَ» (توبه: 84 ) هرگز بر يكي از آنان نماز مگزار و بر سر قبر او نايست زيرا آنها به خدا و رسولش كافر شدند و در حال فسق و گناهكاري مردند.    
در حديثي از امام رضا عليه السلام نقل شده است: «    ما من عبد [مومن] زار قبر مومن فقرأ عنده «انّا أنزلناه في‏ليلة القدر» سبع مرات الا يغفر اللّه له و لصاحب القبر»    الفقيه ج 1 ص 181 حديث 54 .    هيچ بنده مومني نيست كه به زيارت قبر مومني رفته و سوره قدر را هفت بار نزدش بخواند، مگر اين كه خداوند او و صاحب قبر را مي‏آمرزد.    
اهميت ياد اموات تا حدي است كه فرموده‏اند: «انساني كه در حال حيات پدر و مادر نسبت به آنها نيكوكار بوده است ولي بعد از مرگ به ياد آنها نيست، عاق والدين محسوب مي‏شود و بر عكس كسي كه در حال حيات پدر و مادر عاق بوده است، بعد از مرگشان زياد به ياد آنها است و برايشان طلب آمرزش مي‏كند، از عقوق بيرون آمده و جزء نيكان نوشته مي‏شود.»
    قال الباقر عليه السلام «انّ الرجل يكون بارّاً بوالديه و هما حيان، فاذا لم يستغفر لهما كتب عاقاً لهما و انّ الرجل ليكون عاقاً لهما في حياتهما، فاذا ماتا اكثر الاستغفار لهما فكتب بارّاً»    بحار ج 82 ص 65 حديث 9.    و امام صادق عليه السلام فرمود: «انّ الميت ليفرح بالترحم عليه و الاستغفار له، كما يفرح الحي بالهدية تهدي اليه»    بحار ج 82 ص 62 حديث 1.    مرده به سبب طلب رحمت و آمرزش براي او توسط زنده‏ها شاد مي‏شود؛ آنچنان كه شخص زنده به سبب هديه‏اي كه به او اهداء مي‏شود، شاد مي‏شود.    
امير المومنين عليه السلام فرمود: «    زوروا موتاكم فانّهم يفرحون بزيارتكم و ليطلب احدكم حاجته عند قبر ابيه و عند قبر امّه بما يدعوا لهما»    فروع كافي ج 3 ص 230 و وسائل ج 3 ص 223 باب 54 من الدفن حديث 5 .    به ديدار مردگان خود برويد، زيرا آنها از زيارت شما شادمان مي‏شوند و هر يك از شما بايد نزد قبر پدر و نزد قبر مادرش ضمن دعا براي آنها حاجت خود را طلب كند.    
ملاحظه مي‏شود كه ياد اموات براي مرده و زنده مفيد است. ميت از ديدار برادر مؤمنش شاد مي‏شود. با او انس مي‏گيرد و مادامي كه نزد قبرش هست با او مانوس است و هنگامي كه برمي‏خيزد كه از نزدش برود، وحشت و دلتنگي او را فرا مي‏گيرد. اسحق بن عمار از امام كاظم عليه السلام پرسيد: «آيا مومن مي‏داند چه كسي به ديدارش آمده است؟» فرمود: «    نعم و لا يزال مستأنساً به مازال عنده، فاذا قام و انصرف من قبره دخله من انصرافه عن قبره وحشة.»    كامل الزيارات ص 321 حديث 8 .    زيارت اهل قبور و ياد آنان از چند جهت براي زندگان مفيد است و از چند جهت براي اموات. اما براي زنده‏ها يك جهت ثواب عظيم و غفران الهي است و جهت دوّم برآمدن حوائج و سعادتمند شدن و جهت سوم پند گرفتن و آثار تربيتي فراواني كه بر اين كار بار است.    
رسول گرامي اسلام صلي اللّه عليه و آله و سلم در اين باره فرمود: «    زوروا موتاكم فسلموا عليهم فانّ لكم فيه عبرة»    محجة البيضاء ج 8 ص 289 و بحار ج 82 ص 64 حديث 8 .    به زيارت مردگان خود برويد و بر آنها سلام كنيد كه در اين ديدار براي شما پند و عبرتي وجود دارد. امّا براي مردگان، يك جهت استخلاص از عذاب و رهايي از گرفتاري به خاطر جبران كمبودهاي اعمال آنان توسط زندگان است و جهت ديگر ثوابهاي زيادي‏است كه به سبب اعمال زندگان به آنها مي‏رسد و جهت سوم انس و الفتياست كه به سبب زيارت زندگان برايشان حاصل مي‏شود.    
(3 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید