آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

برای مردگان چه اعمالی انجام بدهیم؟

براي مردگان چه اعمالي را انجام دهيم؟ 
پاسخ: با توجه به اهميت و خطر حق الناس، روشن است اولين و مهمترين كاري كه بايد براي متوفي انجام داد پرداخت ديون و حقوقي است كه جنبه حق الناس دارد و بر گردن او مي‏باشد. و در درجه دوم بايد آنچه كه جنبه حق اللّه دارد و او آنها را ترك كرده انجام داد. نمازها و روزه‏ها و حج و زكوة و... را كه بر گردن او است به نيابتش انجام دهيم و يا براي انجام آنها اجير بگيريم. سومين عملي كه بايد براي مردگان انجام داد، طلب آمرزش و رحمت براي او، و ياد آنها و به زيارتشان رفتن و انجام اعمال مستحبي براي آنها است.
نقل بعضي روايات در اين زمينه فوايد و درسهاي فراواني دارد:     قال الصادق عليه السلام: «يدخل علي الميت في قبره الصلوة و الصوم و الحج و الصدقة و البرّ و الدعاء، و يكتب أجره للذي يفعله و للميت»    بحار ج 82 ص 62 حديث 2.    امام صادق عليه السلام فرمود: در قبر بر مرده نماز و روزه و حج و صدقه و نيكي و دعا وارد مي‏شود (ثواب اينها به او مي‏رسد) و اجر اين اعمال هم براي كسي كه انجام داده است نوشته مي‏شود و هم براي مرده.    
در حديث ديگري راوي از امام صادق عليه السلام پرسيد: آيا از طرف مرده برايش نماز بخوانيم؟ حضرت فرمود: «    نعم، حتي انّه ليكون في ضيق فيوسع اللّه عليه ذلك الضيق، ثمّ يوتي فيقال له خفّف عنك هذا الضيق بصلوة فلان أخيك عنك... »    همان ص 62 حديث 1.    حضرت فرمود: بلي (برايش نماز بخوانيد) چون مرده گاهي در تنگي و گرفتاري قرار دارد؛ پس خداوند بر او وسعت و گشايش مقرر مي‏فرمايد. آنگاه به او گفته مي‏شود اين گرفتاري و تنگي به خاطر نمازي كه فلان برادرت از سوي تو خواند برطرف شد.    
در حديثي آمده است كه پيامبر اكرم صلي اللّه عليه و آله فرمود: «براي مردگان هديه بفرستيد. گفتم: هديه اموات چيست يا رسول اللّه؟ فرمود: صدقه و دعا. فرمود: ارواح مومنين هر جمعه به آسمان دنيا مي‏آيند و در مقابل منزلها و خانه‏هاي خود قرار مي‏گيرند و هر يك با آوازي حزين و گريان ندا مي‏كنند: اي خانواده من! و اي فرزندان من و اي پدر و اي مادر من، خويشان من! به وسيله آنچه در دست ما بود و اكنون بدبختي و حساب آن بر ما است و سودش براي غير ما با اموال خودمان به ما توجهي كنيد و از آن در راه ما بدهيد. خدا شما را رحمت كند. و هر يك از آنان به خويشاوندان خود ندا مي‏دهند: بر ما به وسيله يك درهم يا يك قرص نان يا يك لباس كه در راه ما انفاق مي‏كنيد توجه كنيد، تا خداوند از لباس بهشت بر شما بپوشاند. سپس پيامبر(ص) گريست و ما نيز همراه او گريستيم و بر اثر شدت گريه، پيامبر قادر بر سخن گفتن نبود. آنگاه فرمود: اينها برادران ديني شما هستند، كه بعد از آنكه در شادي و نعمت مي‏زيسته‏اند اينك خاك و پوسيده شده‏اند. اينان اكنون ندا مي‏دهند: واي بر ما! مي‏گويند: اگر ما آنچه در دست داشتيم در راه خدا و رضاي او انفاق مي‏كرديم هرگز محتاج شما نبوديم، پس با حسرت و پشيماني بر مي‏گردند و ندا مي‏دهند: در صدقه دادن براي اموات شتاب كنيد.»    جامع الاخبار ص 169 فصل 134.   
گاهي بازماندگان اعمالي انجام مي‏دهند كه اگر براي مرده زيان نداشته باشد، فايده‏اي هم ندارد، از قبيل برگزاري مجالس بر اثر چشم و هم چشمي، يا گريه و زاري و لطمه به خود زدن كه بعضي اوقات منجر به ارتكاب حرام و حتي تعلق كفاره مي‏شود و ميت را نيز در تنگنا قرار مي‏دهد. پيامبر اكرم(ص) از كنار قبري عبور مي‏كردند كه شخصي را در آن دفن كرده بودند. بستگان متوفي در كنار قبر گرد آمده و براي او گريه مي‏كردند. حضرت به آنها فرمود: «    ركعتان خفيفتان ممّا تحتقرون أحبّ الي صاحب هذا القبر من دنياكم كلّها»    ميزان الحكمة ج 8 ص 13.    دو ركعت نماز كوتاه و سبك كه شما آن را كوچك مي‏شماريد براي صاحب اين قبر بهتر است از همه دنياي شما.   
(4 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید