آرشیو پرسش و پاسخ ها: ادعیه، اذکار، زیارات

ثواب انگشتر

 

سوال: اگر نگین انگشتر عقیق یا فیروزه نباشد در ثواب ان فرقی میکند؟

جواب: ثوابی که برای انگشتر عقیق و فیروزه در نماز و غیر نماز ذکر شده برای دیگر سنگها نیست بله در ثواب آن فرق زیاد است به نمونه ای از احادیث در این باره توجه کنید:

در روايت آورده است كه اميرالمؤمنان، انگشتري عقيق را براي حرز و دشمنان و بلاها در دست مي كرد. (حليه المتيقين، فصل سوم، ص 32)
در حديث معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه انگشتري عقيق در دست كنيد كه مبارك است و اميد هست كه عاقبت صاحبش مقرون به خير و نيكي باشد. (همان)
در روايت ديگري آمده است كه هر كس انگشتر عقيق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است. (همان)
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه انگشتر عقيق موجب ايمني است در سفر. (همان)
در حديث ديگري از آن حضرت نقل شده كه هر كس انگشتري اش عقيق باشد، پريشان نشود و عاقبت كارش نيكو باشد. (همان، ص34)استفاده از اين انگشتري ويژه فرد و گروه خاصي نيست، البته بايد حرمت آن را حفظ كرد و از آثار و فوائد آن آگاه بود.
در مورد استفاده از آنها، وضو داشتن لازم نيست و حتي رفتن با آن به دستشوئي به نظر همه مراجع اگر باعث هتك حرمت و بي حرمتي نشود، اشكال ندارد. ولي دست زدن به اسامي متبركه كه روي نگين نقش شده براي هر كدام احكام فقهي خاصي دارد كه به شرح ذيل است: (ر.ك: رساله دانشجوئي، ص 67، پرسش 57)
دليل ثواب انگشتر عقيق و مانند آن عمدتا روايات است. استفاده از انگشتر عقيق در صورتي كه حلقه آن طلا نباشد براي مردان جايز و به حسب رواياتي كه داريم ثواب نيز دارد و باعث زياد شدن ثواب و فضيلت نماز هم مي شود واز باب نمونه از امام صادق (ع ) نقل شده كه هيچ دستي كه براي دعا به سوي خدا بالا مي رود محبوب تر از دستي كه در آن انگشتر عقيق باشد نيست.(وسائل الشيعه , ج 7, ص 144, باب 66)
در روايتي از قول حضرت فاطمه زهرا(ع) از پيامبر خدا(ع) آمده: كسى كه انگشتر عقيق به دست كند، هميشه خير مي بيند.
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(عليها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله عليه وآله وسلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقيقِ لَمْ يَزَلْ يَرى خَيْرًا(وسائل الشيعه, ج 3 , ابواب احكام الملابس,باب52 حديث2)
ناگفته نماند علاوه بر انسان موجود ات ديگر نيز تسبيح گوي خداوند هستند چنان كه در قرآن مجيد مي خوانيم : و ان من شيء الا يسبح بحمده(اسرا, آيه 44)
در اين ميان برخي موجودات قابليت تسبيح بيشتري دارند. از آن جمله سنگ هاي عقيق و فيروزه به همين جهت همراه داشتن آنها در حقيقت همراهي ذكرگوي هميشگي با ماست و ثوابي نصيب ما مي شود.
مطابق حديث امام رضا عليه السلام عقيق اولين كوهي بود كه به توحيد خداوند و نبوت پيامبر اسلام و وصايت علي عليه السلام اقرار كرده است. (وسائل الشيعه, ج 3 , ابواب احكام الملابس, باب 51 , حديث8 ). استحباب نگين عقيق در انگشتر, هنگام قنوت نماز در اين است كه وقتي انسان دستان خود را براي عرض حاجت در پيشگاه خداوند منان بر مي دارد, خداوند جاحت او را روا خواهد كرد. مطابق حديث امام صادق عليه السلام هيچ كف دستي محبوبتر در نزد خداوند از كف دستي كه بسوي خداوند بلند نشده است در حاليكه مزين به انگشتر عقيق است, نمي باشد. (وسائل الشيعه, ج 4 , ابواب الدعاب 66 , حديث اول) و نيز داشتن انگشتر عقيق موجب برآورده شدن حاجت مي گردد بر اساس روايتي از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقيق قضيت حوائجه(وسائل الشيعه, ابواب احكام الملابس, باب 51 , حديث 3و4)
بنابراين داشتن انگشتر عقيق و نيز فيروزه, ياقوت, زمرد مستحب است و سند آن روايات زيادي از ائمه معصومين(ع) است.البته آنچه در روايات آمده انگشتر به دست كردن است. فضيلت انواع انگشتر و عطر برگرفته از كتاب حليه المتقين
امام صادق (ع): انگشتر عقيق در دست كنيد كه مبارك است و صاحب آن عاقبتش به خير و نيكي باشد.
پيامبر (ص) : هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده مي شود.
امام صادق (ع) : انگشتر عقيق باعث ايمني در سفر است .
امام صادق(ع): هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد پريشان نشود و عاقبت كارش ا لبته نيكو باشد .
پيامبر اكرم (ص): انگشتر عقيق در دست كنيد مادامي كه آدم آن را با خود داشته باشد اندوهي به او نمي رسد.
امام علي (ع): دو ركعت نماز با انگشتر عقيق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد .
علي بن موسي رضا (ع): انگشتر ياقوت در دست كنيد كه پريشاني را برطرف مي كند.
امام موسي كاظم(ع): انگشتر زرد در دست كنيد كه موجب آساني است و درآن هيچ دشواري نباشد .
امام رضا (ع): انگشتر زبر جد در دست داشتن فقر را بتوانگري بدل ميكند و هر كه انگشتري ياقوت زرد در دست كند فقير نشود.
پيامبر (ص) : خداوند عالميان مي فرمايد كه من شرم دارم از دستي كه بسوي من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فيروزه باشد پس او را نا اميد بر گردانم .
امام صادق(ع): هر كه انگشتر فيروزه در دست كند دستش فقير نشود.
امام صادق (ع): بد نمي دانم در دست كردن انگشتر حديد را وقتي كه به ديدن كسي رود كه از او ترسد از اهل شر براي آنكه شر او ساكن مي شود و انگشتر حديد شياطين را دور مي كند و بدرستيكه هر كسي كه انگشتر در در دست كند با نظر كردن به آن خداوند زيارت يا حج يا عمره در نامه عمل او بنويسد كه ثوابش ثواب پيامبران و صالحان باشد
-------------
حال خود قضاوت کنید فرق انگشتر عقیق با سنگهای زینتی دیگر



(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید