آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ اسلام

روز مباهله چه روزي و کدام ماه؟

روز مباهله به چه روزي گفته مي‏‌شود و در كدام ماه است؟
اين واقعه در روز 24 ذي حجه [سال دهم هجري]، روي داد.1
 آن حضرت بعد از آنكه مسيحيان نجران سخنان حق او را نپذيرفتند به عنوان آخرين حجّت از آنان خواست كه اگر در رسالتش شك دارند، در روز معيّن (24 ذي‏حجه) هريك از طرفين، نزديك‏ترين خويشان خود را (زن و فرزند و...) در مكان مشخصي حاضر نموده و آنگاه از خداوند بخواهند كه به سرعت دروغگو را رسوا سازد.
مسيحيان نجران، در آغاز، دعوت آن حضرت به مباهله را پذيرفتند، اما چون مشاهده كردند كه پيامبر(ص) به همراه فاطمه و علي و حسن و حسين(ع) در ميعادگاه حاضر شده‏اند، سخت به وحشت افتاده و از اقدام به مباهله پرهيز كردند و در نتيجه تن به مصالحه با مسلمين داده و شرايط جزيه (ماليات دادن به دولت اسلامي) را پذيرفتند.
مباهله در آيه 61 سوره آل عمران بيان شده است و از امور قطعي تاريخي است كه عالمان شيعه و سني آن را نقل نموده‏اند. متن آيه اين است:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِمَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّه‏ِ عَلَي الْكَاذِبِينَ.    
پس هر كس در اين [باره] بعد از دانشي كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند، بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان، و يا خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فراخوانيم؛ سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
.........................
1- شيخ بهاءالدين عاملي، جامع عباسي تهران: مؤسسه انتشارات فراهاني، بي‏تا،ص11.