آرشیو پرسش و پاسخ ها: ائمه علیهم‌السلام

علت صلح امام حسن(ع) و زندگی با جعده

 علت صلح امام حسن(ع) چه بود؟ و با وجود علم داشتن به اينكه همسرش با وي مخالف است چرا با او زندگي كرد؟ و آيا از جُعده فرزندي دارد يا خير؟ همچنين حضرت قاسم (ع)از كدام مادر متولد شد؟ و آن حضرت چند همسر داشت؟

امام حسن(ع) با توجه به اتصال به منبع علم الهي و همچنين بنا بر مقتضيات جامعه آن روزگار مصلحت اسلام و مسلمين را در صلح ديد؛ چنان كه امام حسين نيز در دوران حيات معاويه دست به قيام عليه او نزد. همچنين لشكريان و ياران امام حسن غالباً از افراد سست عنصر و منافقي بودند كه با زر و زور معاويه، آن حضرت را در حساس‏ترين صحنه نبرد تنها گذاشتند. به همين دليل امام‏حسن(ع) جنگ با معاويه را جنگي بيهوده و عملي زيان‏بار ديدند كه تنها به اتلاف جان و مال مسلمين مي‏انجاميد. آري آن امام وارسته حاضر شد بدگويي‏ها و تهمت‏هاي‏كج‏انديشان ناآگاه و مغرضان آگاه را به جان بخرد ولي با صلح خويش اسلام را حفظ كند، چرا كه رسالت آن حضرت حفظ دين پيامبر(ص) بود.    براي اطلاعات بيشتر ر.ك: غلامرضا اشرف سمناني، بحثي درباره صلح امام حسنع (تهران: مدرسه انتشارات بعثت، چاپ اول، 1364)؛ علي قائمي، امام حسن در موضع واقع‏بيني و هدفگرايي (قم: شفق، 1396 ه . ق).   
    اما جُعده دختر اشعث بن قيس همسر امام ‏حسن(ع) مانند ساير همسران امام به طور طبيعي در كنار آن حضرت زندگي مي‌‏كرد و مانند سايرين از حقوق انساني هم برخوردار بود. امام هم بنا بر معتقدات شيعه مانند ساير مردم زندگي مي‌‏كند و از علم امامت، تنها به اذن خداوند و در شرايط خاصي استفاده مي‏‌نمايد و هرگز قبل از وقوع حادثه‌‏اي كسي را مجازات نمي‌‏كند. از طرفي طراح اصلي قتل امام حسن(ع)، معاويه بود و جعده در حقيقت ابزاري بيش نبود.
     امام حسن هرگز فرزندي از او نداشته و كسي از مورخان هم به اين موضوع تصريح نكرده است.
     مادر حضرت قاسم، كنيز يا ام ولدي است كه نام او در جايي ذكر نشده است. همسران معروف امام حسن(ع) عبارت‏ند از: خوله دختر منصور فزاريه و ام اسحاق دختر طلحة بن عبيداللّه‏ تميمي و نيز شش همسر كنيز را براي ايشان برشمرده‌‏اند.    سيره امامان، ص 15 ـ 16.   
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید