آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

قرآن در چه زماني جمع‏ آوري شد؟

قرآن در چه زماني جمع‌‏آوري شد؟

درباره چگونگي جمع‌‏آوري قرآن، بايد به كتاب‏هاي مربوط به تاريخ قرآن مراجعه فرماييد. رواياتي كه از اهل سنت درباره جمع‏آوري قرآن از سوي خلفا نقل ‏شده، از جهات متعددي مخدوش است. مجموعه اين روايات را آيت ‏اللّه ‏العظمي خويي در كتاب «البيان» جمع‏‌آوري و نقد و بررسي كرده است. از بررسي اين اخبار، چندين اشكال اساسي به دست مي‏آيد كه ايشان به تفصيل بدان پرداخته‏‌اند از جمله اينكه:
     1 . وجود تناقضات فراوان بين اين اخبار از جمله اينكه برخي از آنها جمع‏‌آوري قرآن را به ابوبكر نسبت مي‌‏دهند،برخي به عمر و برخي از آنها دلالت دارند كه وقتي عمر از دنيا رفت هنوز قرآن جمع‌‏آوري نشده بود و عثمان به آن مبادرت ورزيد.
     2.تعارض اين اخبار با رواياتي كه جمع‏‌آوري قرآن را به دوران پيامبر(ص) نسبت مي‌‏دهد.
     3 . تعارض اين روايات با آياتي از قرآن كه نشان مي‌‏دهد از زمان نزول قرآن، سوره‌‏ها از يكديگر متمايز بوده‌‏اند.
     4. تعارض اين روايات با حكم عقل، زيرا عقل حكم مي‌‏كندكه پيامبر(ص) بايد اهتمام فوق ‏العاده‏اي به جمع‏‌آوري و تنظيم و كتابت قرآن داشته باشد.
     5 . بعضي از اين روايات، مستلزم كاستي و زيادت در قرآن است و اين، مخالف حكم قرآن مبني بر عدم امكان تحريف كتاب مي‏‌باشد. پس از ذكر اين مطالب، آيت اللّه‏ خوئي مي‏فرمايد: «نسبت دادن جمع‌‏آوري قرآن به خلفا و دوران بعد از پيامبر(ص) يك امر موهوم و پندار غلط و بي ‏اساس است كه با قرآن، سنت، اجماع و عقل مخالف مي‏باشد».
براي آگاهي بيشتر ر. ك: بيان در علوم و مسائل كلي قرآن، ترجمه محمد صادق نجمي، هاشم هريسي، ص 299 و 328.    از اين رو بايد گفت قرآن در زمان خود حضرت پيامبر(ص) جمع‌‏آوري شده است.
(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید