آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ انبیاء

نظر قران و سایر ادیان در مورد ذبح اسماعیل

لطفاً آيه‌‏اي از قرآن مجيد ذكر كنيد كه به ذبح حضرت اسماعيل توسط حضرت ابراهيم اشاره كرده باشد و در صورت عدم وجود چنين آيه‌‏اي، به نظر كتب اديان ديگر اشاره فرماييد. 

  داستان «ذبح» حضرت اسماعيل يكي از داستان‏هاي مشهور قرآن است كه در سوره صافات، آيات 102 تا 107 به آن اشاره شده است. ترجمه آيات چنين است:هنگامي كه [حضرت ابراهيم] با او [اسماعيل] به مقام سعي رسيد، گفت پسرم! من در خواب ديدم كه تو را ذبح مي‏كنم، نظر تو چيست؟ گفت: «پدرم! هرچه دستور داري اجرا كن، به خواست خدا مرا از صابران خواهي يافت!» هنگامي كه هر دو تسليم شدند و ابراهيم جبين او را بر خاك نهاد، او را ندا داديم كه: اي ابراهيم، آن رؤيا را تحقق بخشيدي [و به مأموريت خود عمل كردي] ما اين گونه نيكوكاران را جزا مي‏دهيم. اين مسلماً همان امتحان آشكار است. ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم.     مفسران در ذيل آيه «ما ذبح عظيمي را فداي او كرديم» آورده‏اند: خداوند قوچي بزرگ فرستاد تا حضرت ابراهيم آن را به جاي فرزند قرباني كند تا سنتي براي آيندگان در مراسم حج و سرزمين «مني» از خود بگذارد.    تفسير نمونه، ج 19، ص 118.       ناگفته نماند در اينكه كدام يك از فرزندان ابراهيم(ع) (اسماعيل يا اسحاق) به قربانگاه برده شد و لقب «ذبيح‏ اللّه‏» يافت، در ميان مفسران سخت گفت‏وگو است؛ گروهي «اسحاق» را «ذبيح» مي‏دانند و جمعي «اسماعيل» را. نظر اول را بسياري از مفسران اهل سنت و نظر دوم را مفسران شيعه برگزيده‏اند.     داستان «ذبح» در «تورات» نيز آمده است و درآنجا علماي يهود «اسحاق» را ذبيح دانسته‏اند، ولي در نقلي آمده‏است كه عمربن عبدالعزيز از يك نفر يهودي كه به اسلام گرويده بود از اختلاف درباره ذبيح سؤال كرد، آن فرد يهودي جواب داد كه علماي يهود نيز اسماعيل را ذبيح مي‏دانند لكن از باب حسد كتمان مي‏كنند و ذبح را به اسحاق پدر اسرائيل، سرسلسله خويش نسبت مي‏دهند.    محمد خزائلي، اعلام قرآن، تهران: اميركبير، 1350 ص 130
(14 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (1)
مسیح جمشیدیان
۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت۲۳:۵۱
این مقاله برای من خیلی مفید بود ممنونم از مطالب زیبایتان.
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید