آرشیو پرسش و پاسخ ها: تاریخ انبیاء

ذوالقرنین کیست؟

الف) منظور از ذوالقرنين در سوره كهف كيست؟ ب) در چه زماني مي‌‏زيسته است؟ ج) پيرو كدام دين و پيامبر(ص) بوده است؟ د) محل سكونت و سرزمين وي كجا بوده است؟

 قرآن، داستان ذوالقرنين را در سوره كهف آيات 83 تا 98بيان كرده و براي او ويژگي‏هايي را برشمرده است.     مفسران در اينكه ذوالقرنين كيست، اختلاف نظر دارند. برخي او را اسكندر مقدوني و عده‏اي او را «شين هوانك تي» و... دانسته‏اند و هر يك كوشيده‏اند تا اين ويژگي‏هاي قرآني را با آنها تطبيق دهند، اما نظري را كه علامه ‏طباطبايي(ره)، آيت‏اللّه‏ مكارم‏شيرازي و...به صحت و حقيقت نزديك‏تر مي‏دانند، اين است كه ذوالقرنين همان كوروش كبير، پادشاه هخامنشي است.    الميزان، ج 13، ص 391؛ تفسير نمونه، ج 12، ص 543.    قرينه‌‏هايي كه ايشان براي تأييد خود مي‏آورند از اين قرار است:    1 . ذوالقرنين شخصيتي است كه خداوند به او تمكن در روي زمين و قدرت و اختيار داده است و اين با شخصيت كوروش كه بر بخش عظيمي از آسيا و اروپا دست يافته و نخستين امپراتوري بزرگ تاريخ را تأسيس كرده است، توافق دارد.     2 . ذوالقرنين مطرح شده در قرآن خداشناس و موحد است و كوروش هم خداشناس و يكتاپرست بوده است و معقول‏ترين تاريخي كه براي ظهور زرتشت ياد مي‏شود، حدود قرن ششم پيش از ميلاد (560 ـ 539 ق. م) است    ر. ك: تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 294 ـ 295.    كه با تاريخ حيات كوروش توافق دارد.    3 . ذوالقرنين سفر يا لشكركشي به غرب يا مغرب خورشيد داشته است و اين با لشكركشي كوروش به آسياي صغير و تسخير آن سرزمين انطباق دارد.     4 . ذوالقرنين سفر يا لشكركشي به شرق يا مشرق خورشيد داشته است و اين با لشكركشي كوروش به جنوب شرقي (مكران و سيستان) و شمال شرقي (حدود بلخ) انطباق دارد.     5 . ذوالقرنين با قومي وحشي مواجه شده است و اين با رفتن كوروش به سمت شمال و نبرد با اقوام وحشي «سكا» كه به عبارتي همان يأجوج و مأجوج هستند، انطباق دارد. در اين جا كوروش اقوام وحشي را عقب مي‏راند و در معبر داريال سدي با آهن و مس مي‏سازد كه هنوز بقاياي اين سد برپاست.    بهاءالدين خرمشاهي، فصلنامه بينات، سال چهارم، شماره دوم تابستان 76 ص 109 ـ 105.    البته مبتكر اين نظريه «سر سيد احمدخان هندي» است كه «مولانا ابوالكلام آزاد» در ايضاح و تقريب آن كوشيد.    الميزان، ج 13، ص 391.    از بسياري از روايات اسلامي كه از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(ع) نقل شده مي‏خوانيم: «او پيامبر نبود بلكه بنده صالحي بود».    

(7 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (1)
محمودعلیصوفیان
۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت۰۸:۳۶
با سلام. نظر بنده اینست چون کوروش بزرگ تنها پادشاه عدالت گستر به گواه تاریخ بوده از دیدگاه عقل ومنطق هم صحیح است که ذوالقرنین همان کوروش باشد
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید