آرشیو پرسش و پاسخ ها: تفسیر حدیث

صلوات در دعاهای صحیفه سجادیه

چرا دعاهاي صحيفه سجاديه اكثراً با صلوات شروع يا ختم مي‏شود؟

ج ـ در پاسخ اين سؤال تذكر چند نكته لازم است:

1 . دعا ـ كه مغز و حقيقت تمامي عبادات است ـ در صورتي به مرتبه استجابت خواهد رسيد كه شرايط صحت آن موجود و موانعش مفقود باشد. يكي از موانع مهم در اجابت دعا ادا نكردن حقوق كساني است كه به گردن دعا كننده حق دارند. بديهي است تا زماني كه آن حقوق ادا نشود، دعا مستجاب نخواهد شد.

2 . يكي از بزرگ‏ترين حقوقي كه بر عهده همه مؤمنين ثابت و قطعي است،حق پيامبر اكرم(ص) و عترت پاك اوست (حق ولايت)؛ چون تمامي مؤمنين در پرتو هدايت‏ها و زحمات طاقت فرساي آنان توانسته‏اند دين الهي را شناخته و معارف الهي را بياموزند. از اين رو، تا زماني كه حقوق آنان شناخته نگردد و در اداي آنها ـ به مقدار ممكن ـ سعي نشود، دعاي انسان مستجاب نخواهد شد.

3. يكي از راه‏هايي كه مي‏تواند انسان را در اداي حقوق پيامبر اكرم(ص) و عترت او ياري دهد، دعا نمودن براي آنان است. از اين رو، ائمه(ع) و اولياي الهي غالباً در آغاز دعاهايشان درود و تحيت بر پيامبر(ص) و اهل‏بيتش را از خداوند مسئلت مي‏كردند. به همين سبب امام صادق(ع) در روايتي فرمود:     كُلُّ دُعاءٍ يُدعَي اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ مَحجُوبٌ عَنِ السَّماءِ حَتّي يُصَلّي عَلي مُحَمَّدٍ وَ          آلِ مُحَمَّدٍ    شيخ حرّ عاملي، وسائل الشيعه، ج 7، ص 92.       هر دعايي كه خداوند ـ عزوجل ـ بدان خوانده شود، از آسمان پوشيده خواهد ماند تا اينكه صلوات بر محمد و آلش فرستاده شود.

4 . نكته مهم ديگري كه در منابع ديني ذكر شده آن است كه: دعايي كه دعا كننده در حق پيامبر(ص) و اهل‏بيت(ع) مي‏كند قطعاً مستجاب مي‏شود. از اين رو، شايسته است انسان دعاهايش را همراه دعا بر پيامبر(ص) و اهل بيتش قرار دهد تا مجموعه آنها به منزله واحدي تلقّي شده و به درجه استجابت نزديك گردد. بديهي است در اين صورت بعيد است كه خداوند قسمتي از دعا را مستجاب نموده و قسمتي ديگر را ردّ كند. در اين‏باره امام صادق(ع) مي‏فرمايد:وقتي يكي از شما در پيشگاه خداوند دعا مي‏كند، البته تقاضاي خود را با صلوات بر پيامبر آغاز كند؛ چه آنكه درود بر پيامبر(ص) مقبول درگاه الهي است و خداوند چنين نمي‏كند كه دعايي را كه شامل چند مطلب است، قسمتي را بپذيرد و قسمت ديگر را رد كند.    گفتار فلسفي، شرح و تفسير دعاي مكارم‏الاخلاق، ج 1، ص 8 ـ 9

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید