آرشیو پرسش و پاسخ ها: مكان‌ها

استفاده از قسمتی از مسجد

سؤال: قسمتي از مسجد حدود سي‌سال است كه متروكه و تبديل به خرابه شده است و نماز در آن اقامه نمي‌شود، توسط نيروهايی تعميراتي را در آن انجام شده است؛ چون برادران آگاهي از احكام شرعي مسجد نداشتند و افراد مطلع نيز آنها را آگاه نكردند، اقدام به ساختن چند اتاق در اين قسمت کردند كه بر اثر آن مبالغ فراواني خرج شد و درحال حاضر كارهاي ساختماني رو به پايان است. اميدواريم حكم شرعي موارد زير را بيان فرماييد:

بر فرض اينكه متصديان اين كار وگروه ناظر بر آن جاهل به مسئله باشند، آيا در برابر مخارجي كه از بيت‌المال صرف كرده‌اند، ضامن‌اند و آيا مرتكب گناه شده‌اند؟

با توجه به اينكه مخارج مزبور از بيت‌المال بوده،آيا اجازه مي‌دهيد تا زماني كه مسجد‌ به اين قسمت احتياج ندارد و نماز در آن اقامه نمي‌شود، از آن اتاق‌ها با رعايت كامل احكام شرعي مسجد، براي فعاليت‌هاي آموزشي مانند آموزش قرآن كريم و احكام شرعي و ديگر امور مسجد استفاده شود؟

جواب: واجب است كه قسمت سرپوشيدة مسجد با خراب كردن اتاق‌هايي كه در آن ساخته شده است، به حالت قبل باز گردد، و اگر مخارج احداث اتاق‌ها ناشي از تعدي و تفريط و عمد و تقصير نباشد، معلوم نيست كه كسي ضامن آن باشد و استفاده از قسمت سر پوشيدة مسجد براي تشكيل جلسات آموزش قرآن كريم و احكام شرعي و معارف اسلامي و ديگر مراسم ديني و مذهبي اگر مزاحمت براي نمازگزاران ايجاد نكند و تحت نظارت امام جماعت مسجد باشد اشكال ندارد. (اجوبهْْ الاستفتائات، س 394)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید