آرشیو پرسش و پاسخ ها: احکام خانواده

عاق والدین

سوال  : عاق والدين چيست ؟

جواب: عقوق از نظر لغوی به معنای شکافتن و بریدن است و عقوق والدین به معنای نافرمانی از والدین، بی‌احترامی نسبت به آنان، کوچک‌شمردن و قطع ارتباط با آنهاست

 

طاهرزاده, [۰۱.۰۲.۱۶ ۱۲:۱۶]

عاق والدین به کسی می گویند که با برخوردهای ناشایست موجب نگرانی و نارضایتی آنان را فراهم سازد. روایات فراوانی در مذمت عقوق والدین از اهل بیت (ع)نقل شده است.پیامبر(ص)می‌فرماید:

" بهشت مكان پاكيزه‏اي است كه خدا آن را خلق كرده است و پاك قرار داده است. و بوي بهشت را خدا پاكيزه كرده است، بوي بهشت از مسافت مسير دو هزار سال به مشام انسان مي‏رسد اما بوي بهشت را آدم عاق و قاطع رحم و آدم لا ابالي و بي‏پروا از نجاست و آدم احمق دريافت نمي‏كند."       (الكافي، ج 6، ص 50، ح 6.)

امام صادق (ع) فرمود :«هر کس که با خشم به والدین خود نگاه کند خداوند نمازش را قبول نمی کند هر چند که آنان در حق وی ظلم و کوتاهی کرده باشند.»

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید