آرشیو پرسش و پاسخ ها

صبر بر گناه

سوال : صبر بر گناه يعني چه ؟

جواب : صبر بر گناه یعنی اینکه انسان بتواند در برابر وسوسه گناه مقاومت کند و آن را انجام ندهد .پیامبراسلام فرمود : کسی که بر معصیت(گناه) صبر کند خدواند نُهصد درجه برای او می نویسد .

صبر بر مصیبت و دوری از گناه بالاترین پاداش را دارد . امیر المومنین می فرماید : صبر بر مصیبت زیباست ولی بهتر از مصیبت صبر بر گناه است .ذکر دو نوع است یکی ذکردر هنگام مصیبت و یکی ذکر در هنگام گناه . در هنگام گناه انسان باید یاد خدا باشد و مرتکب معصیت نشود. پس صبر بر معصیت در درجه ی اول و بعد صبر بر طاعت و بعد صبر برمصیبت است .

توجه به آثار و پیامدهای گناه می تواند انگیزه و محرک خوبی باشد برای موفقیت در ترک گناه، زیرا بشر حبّ ذات دارد و حاضر به هلاکت و ضرر رساندن به خودش نیست برعکس اگر بداند صبر بر گناه چه آثاری در دنیا و آخرت برایش دارد انگیزه وی را در برابر گناه بیشتر میکند که ما به برخی از این آثار میپردازیم :

  • نجات از مكر و حیله شیطان و دشمن نفس (وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیْئاً آل عمران/120)
  • جلب امداد الهی: بَلی إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ یَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِینَ آل عمران/125
  • خوشآمدگویی فرشتگان دربهشت : سَلامٌ عَلَیْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدّارِ رعد/24
  • محبوب الهی شدن: وَ اللّهُ یُحِبُّ الصّابِرِینَ آل عمران/146
  • مصونیت : إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیْئاً آل عمران/120
(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید