آرشیو پرسش و پاسخ ها: آداب و مستحبات فقهی

چرا ازدواج؟

آسیب شناسی خانواده - هدف ازدواج

طیبه چراغی

به شما توصیه می کنم که ازدواج نکنید! چرا؟ چون اگر می خواهید با یکی از هدف هایی که می گویم ازدواج کنید، بدانید که آماده ازدواج نیستید و مواظب باشید که این آماده نبودن، به شکست در زندگی مشترکتان منجر نشود.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به علت فضای فاسد آن زمان، تعداد بالایی از دختران و پسران در انتخاب همسر خود ملاک های غلطی را مدنظر داشتند، مثل: زیبایی چهره، مدرک تحصیلی، قد، ثروت، شغل پردرآمد و... .

حتی گاهی برای یافتن زوج مورد نظر خود، در روزنامه و مجله ها آگهی می کردند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از ملاک های ضدارزشی از بین رفت و ملاک های اسلامی مانند دین داری، اخلاق پسندیده، اصالت خانوادگی و... ملاک ازدواج قرار گرفت.

امروزه نیز گاهی می بینیم که جوان های دم بخت این دوره با انگیزه های عجیب و بی اساس ازدواج می کنند. گاهی فرد به خاطر پول و ثروت تن به ازدواج می دهد که البته هیچ کس منکر نقش پول در رفاه و خوش بختی افراد نیست، اما ازدواج کردن تنها به خاطر پول، بدون در نظر گرفتن احساس انسانی به آن فرد یا شناخت عقلانی او و رعایت اصول انتخاب درست، بیهوده است.

در خانواده های ناپایدار و بدسرپرست برخی از دختران یا پسران به خاطر دور شدن از خانه والدین ازدواج می کنند تا از فضای اندوه بار آن جدا؛ شوند، اما گاهی از چاله به چاه می افتند؛ چون ممکن است دختران به این نتیجه برسند که بهتر بود یکی دو سال دیگر در خانه پدر می ماندند، و ندانسته به اولین پیشنهاد ازدواج، پاسخ مثبت نمی دادند. و پسران نیز افسوس می خورند که چرا در انتخاب فردی شایسته و مناسب دقت کافی نکردند.

بعضی جوان ها هم به خاطر پدر و مادرشان ازدواج می کنند؛ یعنی پدر و مادرشان به فردی علاقه دارند و آنها به خاطر علاقه والدین تن به ازدواج می دهند، اما شاید آن فرد، زن یا مرد رؤیاها و ملاک های او نباشد و او مجبور است اسیر فرد محبوب پدر و مادر خود باشد. در این میان، چاره ای نیست جز اینکه این گونه جوان ها بسوزند و بسازند.

عده ای دیگر هم تنها به خاطر بچه دار شدن ازدواج می کنند. اما یکی نیست به اینها بگوید که وقتی بچه ها بزرگ شدند و دنبال سرنوشت خود رفتند، باز شما می مانید و آن فرد. پس حداقل چشمتان را باز کنید تا پدر یا مادر مناسبی برای فرزندتان انتخاب کنید.