آرشیو پرسش و پاسخ ها: خانواده

شوخی کردن با کودکان آنها را خلاق می کند

شوخی کردن با کودکان آنها را خلاق می کند

خلاقیت یک فرآیندی است که باعث توانمند شدن کودکان در بسیاری از زمینه ها می شود،مثلا:کودک می تواند ابتکارهای جدید و نو و یا نظرهای ویژه و منحصر به فرد،ارائه راه حلهای مختلف برای حل مسایل از قدرت فکری خود بهره گیرد،البته والدین در تقویت و رشد ذهن خلاق کودکان سهم بزرگی دارند، ما در اینجا به توصیه هایی که برای والدین در این راستا مطرح شده اشاره می کنیم:

1.آزادی

کنترل و محدویت بیش از حد صلاح نیست،لذا باید کودکان تا حدودی از آزادی نیز بهره مند باشند،تا بتوانند با ارامش خاطر برخی کارها را بدون استرس و نگرانی انجام دهند، مثلا:هنگام بازی با اسباب بازی ها او را خیلی محدود به رعایت نظم اتاق،و یا مراقبت از اسباب بازی ها ویا بازی با روش خاص دلخواه شما و... نکنید.

2.احترام ومحبت

بیشتر به دستاوردهای آنان توجه کنید، کوشش و تلاش انان خیلی مهم است، از خلاقیت کودکان قدردانی کنید، ضمنا بیشتر سعی شود از اهرم تعریف و تمجید در تحسین استفاده شود.و بزرگ جلوه دادن کار او زمینه رشد و خلاقیت او خواهد شد.

3.الگو دهی

خود والدین بهترین الکو برای فرزندان می توانند باشند،لذا جا دارد که پدر و مادر اهل تلاش بوده، و دارای روحیه استقلال  و نوع اوری در بسیاری از موارد را داشته باشند.همچنین رفت و آمد با افراد موفق و خلاق زمینه رشد را فراهم می کند، ضمنا مطالعه و انتقال زندگی نامه افراد خلاق هم  می تواند جرقه خلاقیت را شعله ور سازد.

4.شوخ طبعی

شوخ طبعی خودش هنر است و یک جولان فکری را می طلبد،پس پدر و مادری که خودشان روحیه شوخ طبعی دارند به مرور این روحیه به فرزندانشان منتقل می شود،و در نتیجه زمینه خلاقیت فکری را در کودکان فراهم می سازند.

5.درک و اهمیت

به کودکان اهمیت دهیم ، با آنها کار کنیم،در مواقع مختلف زمینه فکر کردن را در او ایجاد کنیم ،فرصت دهیم که ایده جدیدی اراىٔه بدهند،به این ایده و فکر او ارزش و یژه های قایل شویم.علایق و احساسات و هیجانهای او را در شرایط مختلف بسنجیم، تا برای رشد و شکوفایی استعداد و خلاقیت آنها بتوانیم گام های خوبی برداریم.

6.بازی

محروم کردن کودکان از بازی روش مناسب تربیتی نیست،بلکه بازی با کودکان ذهن آنها را فعال و باعث ایجاد ایده های خلاقانه خواهد شد،پس بازی کردن در محیط خانه نیز باید جزء برنامه او فرار بگیرد.

7.کنجکاوی و پرسش

برای ایجاد کنجکاوی و روحیه پرسش گری باید:

1.همیشه در پی مسىٔله باشیم.(مثلا وقتی به باغی رفتیم که درختان میوه متعددی در انجاست، همان جا در مورد درختان سوالی در ذهنش ایجاد کنیم،بعد خودش شروع به سوال کردن می کند وهمین کاره دقت او را آرام ارام بیشتر و باعث رشد و تقویت قوه خلاقیت او خواهد شد)

2.به انها بیاموزیم که به جزىٔیات توجه داشته باشند.

3.به یک راه حل او قانع نشویم.

4.به سوال های او بها دهیم،ضمنا جواب منطقی هم برایش پیدا کنیم

5.زمینه علاقمندی رجوع به کتاب و مطالعه را در قالب سوال و کنجکاوی او مهیا سازیم.

 

منبع:

1.راه های پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان، محمد مهدی عباسی آغوی، ص54-60،انتشارات موسسه امام خمینی (ره)

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید