آرشیو پرسش و پاسخ ها: مبانی نظام اسلامی

فساد در دنهادها

سوال: برخی دانشجویان می پرسند عمده نهادهای منتسب به رهبری فساد دارند، مثل صدا وسیما، حج و.. چرا؟ از طرفی شما در مورد بقیه موارد مدعی هستید رهبر نباید در همه جا دخالت کند این مراکز که زیر نظر مستقیم ایشان هستند؟

جواب: فساد هر دستگاه اگر معلوم و ثابت شود، فرد خطاکار در هر مقام و منصبی که باشد باید با او برخورد و مجازات شود فرقی نمیکند که دولتی باشد یا منتسب به نهاد رهبری یا هر شخص حقیقی وحقوقی
مقام معظم رهبری در فرمان 8 ماده ای خود به سران قوا که در تاریخ: 1380/02/10 درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی دستگاهها به سران قوا صادر کردند در بند هفتم آن میفرماید:
" در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب کشی معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هرمسند باید برخورد یکسان صورت گیرد."
با توجه به حساسیت پستها و مسولیت های مالی و امکان لغزش و انحراف برای هر فرد، اهمیت موضوع بیشتر می­شود. قطعا منظور مقام معظم رهبری این نبوده که مثلا سازمان تبلیغات اسلامی یا صدا و سیما یا هر نهادی که مستقیما و غیر مستقیم زیر نظر رهبری کارمیکند نمی­تواند از پاسخ­ دهی به معاونت نظارت و حسابرسی دفتر ایشان و یا خود ایشان طفره رود چرا که این توضیح واضحات است.‌ این طور برداشت می­شود که در تنگنای قوانین متعدد و متناقض حسابرسی و بازرسی نهادهای منتسب به رهبری خود را از نظارت دستگاههای مسوول مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات معاف نشمارند.
اگر این فرمایش رهبری را نصب‌العین قرار دهیم و آن را به مثابه یک حکم حکومتی در نظر بگیریم دیگر نیازی به جستجو و فحص در قوانین و مقررات پیچ در پیچ محاسباتی و نظارتی نیست و تمامی نهادهای عمومی غیردولتی و تمامی دستگاههای فوق الذکر باید مورد حسابرسی و نظارت دقیق قرار گیرند.


(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید