آرشیو پرسش و پاسخ ها: روابط نامشروع

روابط دختر و پسر در دوران نامزدی

  • روابط دختر و پسر در دوران نامزدی باید در چه سطح و شکلی باشد و آیا محدودیت برای دوره نامزدی وجود دارد یا خیر؟
  • بر اساس تعریف حقوق مدنی ایران ، نامزد ی از زمانی شروع میشود که آقا به خواستگاری خانم می آید تا قبل از عقد . یعنی فرایند خواستگاری تا قبل از عقد را دوره نامزدی میگویند . برخلاف اینکه بعضی دوره عقد بستگی را دوره نامزدی میگویند . قانون این چنین نمی گوید ، بلکه از خواستگاری تا عقد را دوره  نامزدی میگوید . در این دوره نامزدی که با هم نامحرم هستند و با هم دیدار دارند ، حرف می زنند و می روند و می آیند ، هیچی فرقی بین دو تا نامزد و دو تا نامحرم نیست . ما این مشکل را داریم. مثلا آقا می گوید من به خواستگاری شما آمده و صرف این خواستگاری ما محرم هستیم . اما عزیزان بدانید که این طور نیست . حرف خواستگاری ، محرمیت بوجود نمی آورد . بعضی می گویند مگر ما نمیخواهیم با هم ازدواج کنیم ، ما مال هم هستیم و حق هرگونه ارتباط را داریم . عزیزان این را دین اجازه نمیدهد و فتاوای مراجع تقلید ما هم بر آن تأکید دارد . می فرمایند : اظهار عشق و محبت بین دو نامزد برای قصد ازدواج اشکال دارد و حرام است . بعضی ها بهم دست میدهند . حرام است حتی اگر به قصد لذت هم نباشد و تمام احکامی که یک زن و مرد نامحرم دارند این دو تا با هم دارند . لذا حتی خنده های بلند و قهقهه های خانم که باعث تحریک یک آقا میشود هم ، حرام است و همه این محدودیتها برای سلامت جسم و روح انسان است . برای سعادت بشر است . منع آن برای محدودیت است نه ممنوعیت. محدودیت ها و ممنوعیتها برای مصونیتها است . خدایی که این غرایز را در وجود ما قرارداده ، اگر میخواست جلویش را بگیرد اصلاً در ما قرار نمیداد . آنکه قرار داده ، یعنی بودنش اشکال ندارد . اما توجه داشته باشید باید محدود باشد و درچارچوب ضوابط شرعی باشد . نامزدی فقط برای شناخت است،  برای گفتگو است ، برای آشنا شدن است . دقت کنند ، ضوابط شرعی را رعایت کنند . مثل دختر عمه و پسر دایی ، چطور با هم نامحرم هستند ، دید و بازدید هم دارند ، رفت و آمد هم دارند ، مراقب هم دارند. خانواده های متدین اینکار را میکنند و مراقب هم هستند که خدای نخواسته اتفاقی نیفتد.
    ااگر شما دوران نامزدی رابطه برقرار کنید دو حالت دارد یا به ازدواج ختم میشود یا  نمیشود . اگر به ازدواج ختم شود ، شما به عذاب وجدان دچار میشوید و گناه شما را آزار میدهد و بعضی ها در پیامک ها این را گفته اند که رابطه در دوران نامزدی داشتند ، الان ازدواج کرده اند ولی عذاب وجدان آنها رااذیت میکند و پرسیده اند خدا آنها رامی بخشد یا نه . حالا اگر به ازدواج ختم نشود ، بهم بخورد خانم یا آقایی که می خواهند با نفر بعدی ازدواج کنند آن عذاب وجدان و احساس گناهی که دارند ، یک جوری احساس خیانت به همسر آینده را دارند . عزیزان اگر شما پنجاه خواستگار داشته باشید و با هرکدام طبق ضوابط شرعی نامزد شوید هیچ اشکالی پیش نمی آید و هیچ احساس خیانت و گناهی ندارید . حتی اگر تا  بله برون هم پیش رفته باشد شما  هیچ  احساس بدی نخواهید داشت . دختران عزیز ، بدانند که آقایان،  دختران سهل الوصول را خیلی نمی پسندند . لذا دقت کنید . حتی علتی که آقایان می آِیند خواستگاری و بعد از مراحلی که میگذرانند ، می روند و پشت سرشان را نگاه نمیکنند ، همین قضیه است . یعنی شما راه دادی ، رابطه برقرارکردید وآقا نمیتواند به چنین خانمی اعتماد کند . پس دقت کنید . روابطتان در چارچوب دین و ضوابط شرع باشد و بعد از عقد انشاءاله همه محدودیتها برداشته میشود .
  •  
  •  آیا درست است بعضی از خانواده از زمان بعد از خواستگاری تا زمان عقد با رابطه  دختر و پسر مخالفت می کنند ؟
    این از سختگیری های  بی مورد است . همین سخت گیری ها جوانان را به ارتباط های پنهانی می کشاند . پدران عزیز توجه کنسد اسن ها تحت نظارت خودتان هستند و خواستگاری هم انجام شده و این ها می خواهند گفتگو کنند ، شما جلوی همین را هم   می گیرید . دین اجازه داده است . هم در نگاه م هم در کلام اجازه داده است . البته دین توصیه هایی هم می کنم که در هنگام گفتگو در باید باز باشد یعنی قفل نباشد و امکان رفت و آمد هم باشد . در ضمن احتمال خوف افتادن به گناه هم نباشد . اگر این ها باشد اشکالی پیش نمی آید .
  •  از پدرها و مادر ها بخواهید که در جلسه خواستگاری برای دختر ها و پسرها که می خواهند صحبت کنند ، نگهبان نگذارند .
    بله این کار درست نیست . مثلا کوچولویی را می گذارند یا دائم در آنجا رفت و آمد    می کنند  و تمرکز آنها را بهم می زنند . به جوانان اعتماد کنید چون این یک امر مقدس است. بگذارید یک فضای آرام بوجود بیاید . بعضی خانواده ها در صحبت کردن دختر و پسر محدودیت ایجاد می کنند یا برایشان دغدغه درست می کنند . بگذارید حرفهایشان را بزنند . 
    بعد از خواستگاری و قبل از ازدواج چه مدت برای آشنایی کامل لازم است .
    نمی شود زمانی را گفت . چون متفاوت است . در حقوق مدنی می گویند نامزدی یعنی از خواستگاری تا قبل از عقد ، مدت ندارد . انتفاع نامزدی با انتفاع یکی از طرفین است  
    یعنی یکی از طرفین به این برسند که ما به درد هم دیگر نمی خوریم ، نامزدی تمام است
    از نظر آدم ها این قضیه فرق می کند . اگر فامیل و آَشنا هستند مدت زمان کمتر میشود و اگر غریبه باشند ، مدت زمان بیشتر میشود . ممکن است در گفتگو ابهامات زیاد باشد یا یک موقع در جلسه دوم دیگر ابهامی وجود ندارد . راه کارهای غیر از گفتگو وقت گیر است .مثل بازدید پس دادن خواستگاری و رفت و آمد خانوادگی . من به همه توصیه می کنم عجله نکنید این مهمترین اتفاق زندگی شما است . آقای شل و حال دو محقق غربی هستند که کار میدانی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که یکی ازمهمترین عوامل زندگی های ناموفق ، ازدواج های سریع و ناگهانی بوده است . عجله نکنید . دقت کنید . زمان دست خودتان است . مواردی داشته ایم که در همان جلسه اول به صددرصد توافق هم رسیده اند . توصیه ما این است که شما خواستگاری را به جلسه دوم بکشانید تا ابهامات برطرف شود . ما برای جلسه دوم و سوم هم سوالات مهمی داریم . بعضی ها فقط اصول برایشان مهم است و ما بعدا با بقیه کنار می آییم .  

  •  آیا دختر و پسر می توانند پس از خواستگاری رسمی و نامزدی ، برای شناخت بیشتر ،  با پیامک و چت با هم ارتباط  داشته باشند ؟
    اگر ضوابط شرعی را رعایت می کنند و تحت نظارت والدین هستند و عشق ورزی نمیکنند و قربان صدقه هم نمی روند چه اشکالی دارد ؟ دین ما وقتی اجازه می دهد شما روبروی هم صحبت کنید و به همدیگر هم نگاه کنید البته بدون قصد لذت ، معلوم است اینجا هیچ اشکالی ندارد . ما با ازدواج اینترنتی مخالف هستیم چون تیری است در تاریکی . چون شما هیچی نمی دانید و والدین شما خبر ندارند . بر اساس احساسات انتخاب می کردند . 
    آیا ابراز محبت کردن بعد از خواستگاری اشکالی دارد ؟
    قطعا اشکال دارد . بر اساس فتوی های ما ، هیچ فرقی بین نامحرم و نامزد نیست . تا صیغه محرمیت نخوانده ای ، هیچ فرقی با نامحرم های دیگر ندارند .

  •   آیا  ما بعد از خواستگاری و قبل از عقد ، می توانیم با هم رفت و آمد خانوادگی  داشته باشیم؟
    این یکی دیگر از آسیب ها است و مثل بحث نامزدی قبل از خواستگاری است . البته از یک جهت شبیه آن نامزدی ها است . و از جهتی خیلی فرق می کند . در نامزدی قبلی بحث آبرو ریزی بود ولی در اینجا خانواده ها اطلاع و نظارت دارند و آبروریزی در کار نیست ولی از این جهت که شرایط آدمها عوض میشود ، شبیه آن است . و چقد رما از این لطمه خورده ایم . نامزدی های طولانی را صلاح نمی دانیم و آنرا توصیه نمی کنیم . نهایتا بعد از سه ماه عقد کنید . شما که شرایط را ندارید ، چرا جواب می دهید ؟ شما جواب ندهید .آقا صبر کنند و بعد به خواستگاری بروند و بعد عقد کنند . از یک طرف نامحرم هستند و از طرف دیگر می خواهند بهم دیگر محبت کنند و نمی توانند . بعضی مواقع بعد از دو سال نامزدی شرایط طرفین عوض میشود و خانم ها بیشتر ضرر می بینند .