آرشیو پرسش و پاسخ ها: امر به معروف و نهی از منکر

زمینه سازی ظهور

سوال:با توجه به این که فراگیر شدن ظلم و جور در جهان از نشانه‌های ظهور است پس‌چرا مردم را برای زمینه‌سازی ظهور دعوت به صلح و ترک ظلم و گناه می‌کنند؟

پاسخ: فراگیر شدن ظلم و جور در جهان از نشانه‌های معروف ظهور حضرت مهدی (ع) به شما می‌رود و این نشانه در روایات بسیار به چشم می‌خورد و در بعضی روایات به همین عنوان کلی مورد اشاره قرار گرفته، چنان که در روایات معروفی که با سندهای گوناگون نقل شده آمده: یملا اللّه به الارض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئت ظلماً و جوراً خداوند به وسیله ظهور مهدی (ع) زمین را پر از عدل و داد می‌سازد، پس از آن که از ظلم و ستم پر شده باشد»،(۱).

زیاد شدن این فسادها در میان مردم، در واقع نوعی از فراگیر شدن ظلم و جور روی زمین است. البته فساد و گناه کم و بیش در میان مردم بوده، مهم فراگیر شدن آن است به گونه‌ای که بدی‌ها بر خوبی‌ها، ضدارزشها بر ارزش‌ها غلبه می‌یابد. شهید مطهری، روایتی را از شیخ صدوق می‌آورد. این امر (قیام مهدی (ع)) تحقق نمی‌پذیرد مگر اینکه هر یک از شقی و سعید به نهایت کار خود برسد. پس سخن در این است که گروه سعداء و گروه اشقیا هر کدام به نهایت کار خود برسند. سخن در این نیست که سعیدی در کار نباشد و فقط اشقیاء به منتها درجه شقاوت برسند(۲).

و از طرفی ایده‌ی ظهور منجی بزرگ که با خروج خود عدل، قسط، گشایش و آسایش را در مقطع پایانی تاریخ حیات انسان به ارمغان خواهد آورد و به ستم، ظلم و تجاوز پایان خواهد بخشید، عقیده‌ای است که پیروان ادیان سه گانه ابراهیمی (یهودیت و مسیحیت و اسلام) و بخش چشم‌گیری از سایر ملل بدان ایمان دارند.

یهود مانند مسیحیان که به بازگشت عیسی (ع) معتقدند- به ظهور یک منجی می‌اندیشیدند زرتشتیان نیز در انتظار رجعت بهرام‌شاه‌اند. و هندوها نیز به خروج ویشنو دل بسته‌اند و بودایی‌ها منتظر باز آمدن بودا و. هستند،(۳).

در کنار این معتقدات ملت‌های مختلف تصریحات قابل توجهی از نوابغ مغرب زمین است، مبنی بر این که جهان در انتظار مصلح کبیری است که سر رشته‌ی امور را به دست خواهد گرفت و جامعه بشری را زیر یک پرچم و به دنبال یک هدف گرد هم خواهد آورد. از جمله: برتراندراسل می‌گوید: دنیا چشم به راه مصلحی است که همگان را در سایه‌ی یک پرچم و یک شعار متّحد سازد.

البرت انیشتاین می‌گوید: فرا رسیدن آن روزی که در جای جای جهان، صلح و صفا حکومت کند و همه‌ی اعضای جامعه بشری با یکدیگر دوست و برادر باشند دیری نخواهد پایید،(۴).

از آیات قرآن و احادیث اسلامی نیز استفاده می‌شود که مستضعفین جهان سرانجام در یک انقلاب همگانی که مهدی موعود (ع) رهبری آن را بر عهده دارد. بر مستکبرین پیروز می‌گردند. وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی اَلَّذِینَ اُسْتُضْعِفُوا فِی اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوارِثِینَ.،(۵).

و گسترش ظلم و فساد و فراگیر شدن آن بدین معنا نیست که صالحی و ظلم‌ستیزی وجود نخواهد داشت و هم چنین ملازم با این معنا نیست که بشر دیگر از ظلم و فساد بر نمی‌گردد. با توجه به توضیحات فوق و اینکه بشر از هر نحله‌ای که باشد دنبال منجی و رسیدن به عدل و آرامش و آسایش است. این نوید را می‌دهد که جهان بشری با توجه به ظلم و فساد و تبعیض که دامنگیرش شده در آینده خواستار حکومت ایده‌آل و موافق با فطرت الهی باشد. و اضافه بر آن رشد عقول و معارف بشر روز به بروز در ترقی می‌باشد و از طرفی مکاتب و اسم‌های مختلف امتحان خود را در ادارة جوامع پس داده‌اند. بنابراین سیر بشر به سوی گمشده‌ای است که بتواند با نفس مسیحای خود مرهمی بر زخم‌های آنان باشد و این یوسف گمشده همان مهدی (ع) است که بشر در انتظارش می‌باشد. که به آمدن او هم در کتب تشریع الهی و هم در کتب تکوین و صحیفه دل‌ها خبرها و امیدهایی است. و موقع آمدن نیز خبرش در آسمان به گوش جهانیان از شرق و غرب می‌رسد. و روایات می‌گوید تمام انسانها در برابر این نشانه الهی وعده داده شده سر تسلیم فرود می‌آورند زیرا که تفسیر این گفته خداوند است. «اگر بخواهیم از آسمان معجزه‌ای بر آنها فرو می‌فرستیم که در برابر آن تسلیم فرود آوردند»،(۶).

مردم از این صیحه آسمانی به ناله و فریاد درآمده و از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند تا ببینند چه خبر است آن ندا مردم را به خودداری از ظلم و کفر و درگیری و خونریزی و به پیروی از امام مهدی (ع) دعوت می‌کند.

برای آگاهی بیشتر در این مورد ر. ک: بحارالانوار، ج ۵۲.

پی نوشت‏

(۱) (چشم به راه مهدی، جمعی از نویسندگان مجله حوزه، نقل از «سنن ابی داود»، ج ۴، ۱۰۷ و کنزل العمال، ج ۱۴، ص ۲۶۴)

(۲) (قیام و انقلاب مهدی، شهید استاد مطهری، ص ۵۷ و ۵۸)

(۳) (در انتظار ققنوس، ص ۴۵)

(۴) (همان)

(۵) (سوره قصص، ۵)

(۶) (سوره شعرا ۴)

برگرفته از سایت نورپورتالhttp://noorportal.net/qbank/

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید