آرشیو پرسش و پاسخ ها: امر به معروف و نهی از منکر

وظیفه مردم و نیروی انتظامی

سوال:در زمان حکومت اسلامی، اگر نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اجتماعی از خود جدیت نشان ندهد، وظیفه مردم چیست؟ آیا باید بر اساس فریضه امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند؟

پاسخ : همه مراجع (به جز بهجت ): بر همه مکلفان، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و اگر نیروی انتظامی به این فریضه عمل نکند، تکلیف از دیگران ساقط نمی‌شود ؛ بلکه با فراهم بودن شرایط آن، بر سایرین نیز واجب است البته چنانچه نیاز به اقدام و برخورد فیزیکی باشد، این امر بدون اجازه حاکم شرع جایز نیست. امام و فاضل، توضیح المسائل مراجع، م ۲۸۲۴ ؛ صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۴۵۵ و ۱۴۵۶ ؛ نوری، توضیح المسائل، م ۲۸۱۱ ؛ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۱۳۷۳ ؛ خامنه‌ای، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۰۵۴ و ۱۰۶۳ ؛ تبریزی، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۱۲۷۲ و ۱۲۷۳ ؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۱۲۷۲ و ۱۲۷۳ ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۲۷۲ و ۱۲۷۳.

آیةاللَّه بهجت: بر همه مکلفان، امر به معروف و نهی از منکر واجب است و اگر نیروی انتظامی به این فریضه عمل نکند، تکلیف از دیگران ساقط نمی‌شود ؛ بلکه با فراهم بودن شرایط آن، بر سایرین نیز واجب است. در جایی که منجر به جراحت بشود، نهی از منکر جایز نیست و اجازه مجتهد جامع شرایط نیز بنا بر احتیاط واجب کفایت نمی‌کند. بهجت، توضیح المسائل، م ۱۶۱۱.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید