آرشیو پرسش و پاسخ ها: امر به معروف و نهی از منکر

علم به کار

سوال:در آیه ۱۰۴سوره آل عمران آمده از میان شما گروهی ویژه مسئول امر به معروف و نهی از منکر شوند، این به این معنا نیست که اگر علم به این کار را نداریم بر ما واجب نیست؟

پاسخ : این سخن شما گرچه در جای خود صحیح است و یکی از شرایط امر به معروف ونهی از منکر همین است که شخص امر یا نهی کننده باید عالم به معروف و منکر باشد یعنی بداند چه چیز از نظر اسلام خوب و پسندیده و کدام عمل ناروامی باشد اما این شرط از این ایه استفاده نمی‌شود بلکه از ایات و روایات دیگر فهمیده می‌شود و اگر برداشت شما از کلمه منکم است طبق انچه در تفسیر امده من در این جا به معنی بعض است و مقصود بیان این است که امر به معروف گرچه در اصل بر گردن همه مردم مسلمان واجب است اما واجب کفایی است یعنی اگر یک نفر یا چند نفر ان را به عهده گرفتند از عهده بقیه افراد ساقط می‌شود مثلا اگر کسی که نماز نمی‌خواند یا نعوذ بالله شراب می‌خورد یک نفر یا چند نفر رفتند و اورا امر یا نهی کردند تکلیف از عهده بقیه ساقط است مانند تجهیزات میت که وقتی یک نفر انجام داد تکلیف اداشده است بلی اگر هیچ یک از افراد جامعه این کار‌ها را نکنند انگاه همه مسول وگناهکارند.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید