آرشیو پرسش و پاسخ ها: ماهواره

استفاده‌ از ماهواره‌

استفاده‌ از ماهواره‌ برای‌ مصارف‌ عمومی‌ نه‌ برای‌ پخش‌ فیلم‌های‌ مستهجن‌، آیا اشکال‌ شرعی‌ دارد؟ در صورتی‌ که‌ هدف‌ اصلی‌اطلاعات‌ عمومی‌ و تحقیق‌ باشد،چطور؟

دستگاه‌ مزبور هرچند از آلات‌ مشترکی‌ است‌ که‌ قابلیت‌ استفاده ی حلال‌ را دارد، ولی‌ چون‌ غالباً از آن‌ بهره‌برداری‌ حرام‌می‌شود و علاوه‌ بر این‌، بهره‌گیری‌ از آن‌ در خانه‌ مفاسد دیگری‌ را هم‌ در بر دارد، بنابراین‌ خرید و استفاده‌ از آن‌ در خانه‌ جایز نیست‌ مگر برای‌ کسی‌ که‌ اطمینان‌ دارد از آن‌ بهره‌برداری‌ حرام‌ نمی‌کند و نصب‌ آن‌ در خانه‌ نیز مفسده ی دیگری‌ در بر ندارد.(اجوبه‌، مقام معظم رهبری ج‌ ۲، ص‌ ۴۳ ـ ۴۴) و نیز در ص‌ ۴۴ فرمودند: «استفاده‌ از این‌ دستگاه‌ برای‌ دیدن‌ و شنیدن‌ برنامه‌های‌ علمی‌ یا قرآنی‌ و مانند آن‌، هرچند فی‌نفسه‌ مانعی‌ ندارد ولی‌ به‌ دلیل‌ این‌ که‌ برنامه‌هایی‌ که‌ از طریق‌ ماهواره‌ توسط‌ دولت‌های‌ غربی‌ و بیشتر کشورهای‌ همسایه‌ پخش‌می‌شوند غالباً در بر دارنده ی‌ آموزش‌ افکار گمراه‌ کننده‌ و تحریف‌ حقایق‌ و همچنین‌ برنامه‌های‌ لهو و فساد هستند و حتی‌مشاهده ی‌ برنامه‌های‌ علمی‌ یا قرآن‌ از طریق‌ آنها موجب‌ وقوع‌ در فساد و ارتکاب‌ حرام‌ می‌گردد، بنابراین‌ شرعاً استفاده‌ ازآنتن‌های‌ مذکور برای‌ دیدن‌ آن‌ برنامه‌ها حرام‌ است‌، مگر آن‌ که‌ برنامه‌های‌ مفید علمی‌ یا قرآنی‌ محض‌ باشند و مشاهده ی ‌ آنهامستلزم‌ هیچ‌ فساد یا ابتلاء به‌ عمل‌ حرامی‌ نباشد. البته‌ اگر قانونی‌ باشد باید رعایت‌ شود.

(2 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید