آرشیو پرسش و پاسخ ها: رسانه ها

راهکارهایی برای حفظ عفّت عمومی

راه کارهایی برای حفظ عفّت عمومی

حجاب,عفاف

چه راه کارهایی را برای حفظ عفّت معرفی می کنید؟
برای حفظ عفّت جوانان، راه کارهای متعددی وجود دارد؛ که از جمله آن؛

1- تقویت زیرساخت های فکری و اعتقادی
زیربناهای فکری انسان خیلی مهم است. نباید تحت تاثیر تبلیغات و شانتاژهای روانی قرار گرفت. عفّت و پاکی چیزی است که فطرت ما آن را طالب است. حتی دختری که بدحجاب است و با نامحرم ارتباط نادرستی دارد، خودش متوجه رفتار ناصحیحش هست؛ ولی موج اجتماعی او را وادار کرده که این کار را انجام دهد. پس می توان با توجه دادن او به زمینه های فکری، او را از این کار بازداشت.

2- حفظ چشم از نگاه ناروا
قرآن کریم می فرماید: «و قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ إلّا ما ظَهَرَ مِنها ... به زنان مؤمن بگو که چشمان خود را از نگاه ناروا فرو پوشند و پاکدامنی پیشه کنند و زینت های خود را جز آن چه قهرا آشکار می شود، بر بیگانه آشکار نسازند.»

در دانشگاه «هوستون» یک خانمی صرفا به خاطر این که همکار او که مردی مسلمان بود، چشمش را کنترل می کرد و به زن ها خیره نگاه نمی کرد، مسلمان و هدایت شد! وقتی از او پرسیدند: چرا مسلمان شدی؟ گفت: به خاطر این که همکارم مسلمانی بود که چشمش را خوب کنترل می کرد و به زنان نامحرم خیره نگاه نمی کرد.

البته اگر آمارها هم را بررسی کنیم، مشاهده می کنیم که ازدواج هایی که برمبنای عفاف و پاکدامنی بوده، پایدارتر بوده است.

3- فرهنگ سازی مثبت و اعطای بینش در تلویزیون و دیگر رسانه ها
رسانه های امروزی حرف اول را می زنند و به تدریج کارکردشان این است که سبک زندگی آدم ها را تغییر می دهند.
از طرف دیگر رسانه ای مانند ماهواره به جهت جذابیت سریال های آن، مخاطبانش را جذب کرده در حالی که پشت این گونه سریال ها سبک ویژه ای از زندگی را به خانواده ها القا می کند؛ که از جمله آن می توان به عادی سازی روابط دختر و پسری اشاره کرد، که منجر به تحریک امیال و غرایز در مخاطب می شوند.
اما تولید برنامه ها و فیلم های جذابی که به سبک زندگی اسلامی می پردازند، می تواند تاثیرات خوبی در جامعه داشته باشد، مانند فیلم های تاریخی و دینی که اثر خوبی در جامعه داشته اند.
از طرفی دیگر؛ امروزه گروه های مجازی خیلی سریع رشد می کنند. خاصیت زندگی مجازی این است که آدم ها، پشت آن مخفی می شوند و خیلی راحت دروغ می گویند.
به عنوان مثال؛ دو نفری که با هم چت کرده بودند، مرد نزدیک به 60سال داشت،اما توی چت خودش را یک جوان هفده - هیجده ساله عاشق پیشه معرفی کرده بود. دختری که آن طرف قضیه بود، سادگی کرده بود و مدت ها با او لیلی و مجنون شده بود! در این ماجرا مردی که عروس و داماد داشت، تازه برای خودش یک زندگی مجازی درست کرده بود و ...!
این مورد از جمله عوارض استفاده نادرست از رسانه و فضای مجازی است که نیاز به فرهنگ سازی و اعطای بینش در این زمینه وجود دارد.