آرشیو پرسش و پاسخ ها

دلیل حقانیت اسلام نسبت به ادیان آسمانی دیگر

سؤال: دلیل حقانیت اسلام نسبت به ادیان آسمانی دیگر چیست؟

جواب: به چند طریق می توان حقانیت یک دین را شناخت 1- دلایل عقلی 2- دلایل نقلی، تاریخی

3-مقایسه ای

دو معیار حقانیت یک دین این است که: 1- اصول و مبانی آن دین با فطرت سالم و عقل سلیم مطابقت داشته باشد

2- تناقضی بین اصول و مبانی آن دین و احکام آن وجود نداشته باشد

ادیان به دو دسته تقسیم می شوند 1- ادیان الهی 2- ادیان غیر الهی و بشری

عقل حکم می کند بر بطلان ادیان بشری که ساخته فکر بشرند چون عقل سلیم و فطرت سالم، در دو بعد معرفتی - شناختی و عملی بدلایل زیادی آنرا نفی می کند

ادیان الهی مثل دین یهود، مسیحیت و اسلام، منشآ الهی دارند و از طرف خدا توسط پیامبران برای هدایت بشر آمدند. در کتاب های آسمانی ادیان الهی گذشته از قول پیامبران آنها، بشارت آمدن رسول و پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) آمده است که قرآن هم آن را در سوره صف از قول حضرت مسیح (ع) نقل نموده است که اقرار پیامبر قبلی در کتاب آسمانی اش بر آمدن رسول خاتم و نام بردن اسم او، دلیل بر حقانیت اسلام و کامل بودن دین اسلام است.

دیگر اینکه ادیان الهی گذشته هم تحریف شدند و هم تناقضات فراوانی در آنها وجود دارد که ناقصند و عقل سلیم و فطرت سالم آن را نمی پذیرد مثل تثلیث و جسمانیت خدا و غیره که حتی اگر تحریف هم نمی شدند دین کاملی نبودند و به جامعیت و کمال دین اسلام نمی رسیدند چون ادیان گذشته در زمان خودشان و برای پیروان همان زمان تا قبل از نزول دین بعدی بویژه اسلام فقط جوابگوی همان زمان بودند چون هیچیک از ادیان گذشته، دین جاودانه و ابدی و به جامعیت دین اسلام نیستند، بنابراین؛دین پذیرفته شده نزد خداوند فقط اسلام است:

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلَامُ (آل عمران:19)؛ همانا دين (پسنديده) نزد خدا آيين اسلام است


به همین دلیل، خداوند که همه ادیان الهی از جانب او نشأت می گیرد با ولایت، دین اسلام را کامل ونعمتش را بر مردم تمام نمود و رضایت داد مردم این اسلام ولایی را بپذیرند:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتمَْمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا(مائده:3)؛ ! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم‏.

و در نهایت با هشدار تند، صریحا اعلام نمود هر کس، دینی غیر از اسلام که کاملترین و جامع ترین ادیان و تنها دین جاودانه است برگزیند هرگز از او پپذیرفته نخواهد شد و از زیان کاران خواهد بود:

وَ مَن يَبْتَغِ غَيرَْ الْاسْلَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فىِ الاَْخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ(آل عمران:85)؛ و هر كس جز اسلام دينى گزيند هرگز از او پذيرفته نمى‏شود و او در جهان واپسين از زيانكاران است.

یکی از دلایلی که خدا بجز دین اسلام را از هیچکس نمی پذیرد این است که در کنار قرآن و سنت صحیح رسول الله (ص)، برای همه اعصار، امامان معصوم (ع)، بعنوان مجریان و حافظان دین در عصر ظهور و زمان غیبتف ضامن بقاء دین و حفظ آن از تحریف هستند.

پیشنهاد می شود برای رفع این شبهه، به مطالعه تطبیقی و تاریخی و تحلیلی بپردازید که برای مطالعه تاریخی دین اسلام ، کتاب هایی نظیر فروغ ابدیت از استاد سبحانی خوب است و قبل از مطالعه تطبیقی حتما کتابهای استاد شهید مطهری را مطالعه نمایید که قبل از شناخت اسلام از طریق متفکران اسلامی نظیر شهید مطهری ، خطر سقوط در مطالعه تطبیقی وجود دارد.

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید