آرشیو پرسش و پاسخ ها

چگونگی انتخاب همسر و شرایط و صفات همسر شایسته

سئوال: چگونگی انتخاب همسر و شرایط وصفاتی که موقع انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد  را توضیح دهید و بفرمایید بهترین سن ازدواج ، چه زمانی است؟

جواب: امام خمینی می فرماید: اگر کسی بواسطه نداشتن زن به حرام می افتد واجب است زن بگیرد( رساله امام، مسئله 2443) مرحوم  آیت الله فاضل هم در رساله اش می فرماید اگر مطمئن شود به حرام می افتد واجب است زن بگیرد. پس اگر فردی بجهت ازدواج نکردن  به گناه بیفتد ازدواج برای او از نظر شرعی واجب است بنابراین،  بهترین سن ازدواج زمانی است که آدمی نیاز شرعی به آن دارد که اگر در آن زمان ازدواج نکند آلوده به گنا می شود.

قبل از تصمیم برای انتخاب همسر، برای این که مسیر را آگاهانه و درست  و با معیارهای دینی طی کنید  حتما کتابهایی که در مورد انتخاب همسر نوشته شده است مثل کتاب انتخاب  همسر از آیت الله امینی و غیره را مطالعه کنید در این کتابها نوعا شرایط و صفاتی که همسر(مرد و زن) باید داشته باشد بیان شده است در این شرایط و صفات، برخی از آنها اصلی و برخی فرعی هستند که علت اصلی آمار بالای جداییها و طلاق در جوامع اسلامی و از جمله در جامعه ما آنهم در دوران نامزدی و قبل از عروسی بجهت عدم توجه به این شرایط و صفات و یا حتی جابجایی صفات اصلی و فرعی ا ست که متاسفانه صفات و شرایط فرعی بعنوان اولویت  اول و  صفات و شرایط  اصلی یا اصلا مورد توجه قرار نمی گیرند و یا در اولویت دوم و فرعی قرار می گیرند.

برخی از  شرایط اصلی  که در اولویت اول قرار دارند و مشترک بین زن و مرد هستند عبارتند از  سلامت عقلی، سلامت دینی و ایمانی، سلامت اخلاقی، سلامت اعتقادی  و با حیاء بودن و نجابت خانوادگی

برخی از شرایط فرعی که در اولویت دوم قرار دارند عبارتنداز زیبایی نسبی و بدل نشستن، تحصیلات متناسب هم و ...

برای مرد: دارای شغل متناسب ودرآمد متناسب برای  اداره خانواده بعد از عروسی و...

یکی از شرایط ازدواج برای دختران تابحال ازدواج نکرده، از نظر اسلام و مراجع محترم تقلید، اجازه پدر یا پدر بزرگ است، امروزه یکی از عوامل ناکامی هایی  که نتیجه آن بالا رفتن آمار طلاق  می باشد این است که ارتباطات اولیه برای ازدواج بدون نظارت خانواده است .

مثلا در آیه شریفه زیر چه زیبا این اولویت بندی را بیان می نماید که سلامت ایمانی و دینی  و زیبایی معنوی چرا بر زیبایی ظاهری مقدم است دلیل آن را این گونه بیان می نماید که زوج با ایمان و پای بند به ارزشهای دینی، همسرش را در دنیا خوشبخت و به بهشت ابدی رهنمون می شود و زوج بی ایمان و لاقید، همسرش را در دنیا بدبخت و به جهنم ابدی می کشاند :

وَ لَا تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتىَ‏ يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيرٌْ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لَا تُنكِحُواْ الْمُشْرِكِينَ حَتىَ‏ يُؤْمِنُواْ وَ لَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَيرٌْ مِّن مُّشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُوْلَئكَ يَدْعُونَ إِلىَ النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُواْ إِلىَ الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَينِ‏ُّ ءَايَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(بقره:221)، و با زنان مشرك و بت‏پرست، تا ايمان نياورده‏اند، ازدواج نكنيد! (اگر چه جز به ازدواج با كنيزان، دسترسى نداشته باشيد؛ زيرا) كنيز باايمان، از زن آزاد بت‏پرست، بهتر است؛ هر چند (زيبايى، يا ثروت، يا موقعيت او) شما را به شگفتى آورد. و زنان خود را به ازدواج مردان بت‏پرست، تا ايمان نياورده‏اند، در نياوريد! (اگر چه ناچار شويد آنها را به همسرى غلامان باايمان درآوريد؛ زيرا) يك غلام باايمان، از يك مرد آزاد بت‏پرست، بهتر است؛ هر چند (مال و موقعيت و زيبايى او،) شما را به شگفتى آورد. آنها دعوت به سوى آتش مى‏كنند؛ و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود مى‏نمايد، و آيات خويش را براى مردم روشن مى‏سازد؛ شايد متذكر شوند!

(0 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید