آرشیو پرسش و پاسخ ها: ائمه علیهم‌السلام

دوستی های دحتر و پسر آری یا خیر؟

دوستی های دحتر و پسر آری یا خیر؟

اگر پسري به دختري علاقه داشته باشد و نمي‌نتواند آن را به خانواده هايشان ابراز دارد و مهياي ازدواج نباشد و در صورت خبرکردن ممکن باشد او را از دست بدهد آيا ميتواند شخصا به دختر حرفش را بزند يا اينکه منتظر بماند. و اصولا دوستي دختر وپسر در هر صورتي حتي در صورتي که رعايت نجابت و سنگيني را داشته باشد و اصول اسلامي را رعايت کنند حرام است؟

 

» معاشرت و صحبت با نامحرم در صورتي كه زن رعايت حجاب كامل بكند و آرايش هم نداشته باشد و مرد هم بيش از گردي صورت و دست ها تا مچ , آن هم بدون قصد لذت و شهوت نگاه نكند به اندازه ضرورت و در حد مسائل درسي و مانند آن اشكال ندارد اما بيشتر از آن مخصوصا" اگر همراه شوخي و خنده و امثال آن باشد حرام است و بودن زن و مرد نامحرم در مكان خلوتي كه كسي نمي تواند وارد شود حرام و نماز هم در آنجا باطل است .
      پاسخ فوق از منظر فقهي بود و همان طور که مشاهده مي فرماييد وظيفه عملي تان با توجه به حدود شرعي بيان کرده است اما براي مزيد اطلاع تان نکاتي را به عرضتان مي رسانيم:
      1. چه خوب است درباره علاقه يک طرفه پسر به دختر بيشتر دقت شود و ريشه هاي آن را بررسي کنيد که آيا ناشي از احساسات زودگذر و هيجانات دوره جواني است يا ناشي از تعقل و انديشه و براساس ملاک هاي صحيح عقلاني و مورد پسند عرف؟ که در صورت اول بايد آن را رها کرد. بنابراين توصيه مي شود قبل از آن که محبت کسي را به دل راه دهيد ملاک ها و معيارهاي صحيح براي زندگي مشترک آينده تان و در انتخاب همسرتان را بشناسيد و براساس آن معيارها به سراغ فردي مناسب و شايسته برويد.
      2. بدانيد که اگر وي اولين فردي است که به وي علاقه مند شديد و داراي ملاک کافي هست، تنها و آخرين فرد روي زمين نيست که مي تواند شما را خوشبخت کند بلکه بهتر از وي نيز يافت خواهد شد. به محض مشاهده فردي داراي ويژگي هاي مثبت، تمام اميدتان را به وي ببنديد. چه بسا بهتر از وي يافت شود و ثانيا از کجا معلوم که وي نيز به شما علاقه مند است و از کجا معلوم که وي نيز به فرد ديگري غير از شما دل بسته است. هر چند مي توانيد به عنوان يک گزينه روي او حساب باز کنيد نه تنها گزينه يا اولين و آخرين گزينه!!
      3. تجربه نشان داده است گفتگوهاي مستقيم هر چند با رعايت اصول اخلاقي و شرعي نيز باشد، کم کم و به تدريج به انحراف کشيده شده است و علاقه و عشق ناشي از احساسات وهيجانات مانع از بررسي و تحقق کافي شده است و بسياري از عيوب، نقايص و ضعف ها از ديد يکديگر مخفي و پوشيده مانده و در نتيجه در کسب موفقيت در اين امر مهم و حياتي نقش منفي بازي کرده بلکه به جاي موفقيت، شکست را نصيب فرد کرده است.
      4. بهترين واسطه براي ابراز علاقه تان به وي، خانواده محترمتان است، مطمئنا دلسوزترين و نزديک ترين و بهترين فرد براي چنين اقدامي والدين گراميتان مي باشند و اگر صادقانه و صريح از آنها بخواهيد که براي اين امر اقدام کنند مطمئنا گام مناسب را برخواهند داشت که به نفع شماست و چه بسا منتظر چنين روزي و درخواستي باشند و به عبارت ديگر به طور رسمي از دختر خواستگاري کنيد و مستقيما چه مکاتبه اي چه تلفني و چه حضوري اقدام به ايجاد ارتباط نکنيد.
      5. قرآن کريم هم به مردان و هم به زنان توصيه مي کند از ايجاد رابطه دوستي با يکديگر اجتناب کنيد در سوره مائده آيه 5 به زنان مي فرمايد: با مردان به طور پنهان و خلوت به گفت و گو ننشينيد و در سوره نساء آيه 25 نيز به مردان توصيه مي کند با زنان و جنس مخالف در خلوت و پنهاني گفتگو نکنيد. يعني همانطور که براي يک زن زشت و ناپسند است دوست پسر داشته باشد براي يک مرد نيز به همان اندازه زشت و ناپسند است که براي خود دوست دختر انتخاب کند و با يکديگر در ارتباط دوستانه باشند. بنابراين هر دو موظفند اصول اخلاقي و شرعي را رعايت کنند و حريم عفت و پاکدامني را حفظ نمايند و نمي توان به بهانه آشنايي دختر و پسر با يکديگر و به منظور ازدواج و... گرفتار لغزش شوند زيرا اين حيطه، حيطه اي است بسيار حساس و خطرناک و اگر در ابتدا نيز قصد سوء نداشته باشند در ادامه کار آنچنان نيروهاي شيطاني و انحراف کننده قوي و زياد است که ناخودآگاه به آن سو کشيده مي شوند.
      اميد است با حفظ پاکدامني و عفت خود رضايت خداوند را جلب کنيد.

 

(1 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید