آرشیو پرسش و پاسخ ها: روابط

از مردان متنفرم...

سوال :از مردان متنفرم زيرا آنها زن را فقط براي غرايز مي خواهند؟

پاسخ :همان طور كه در نامه مرقوم داشته ايد, سرچشمه به وجود آمدن چنين افكار و حالاتي , شايد تجربه هاي تلخ و ناگواري است كه در طول زندگي و در خانواده با آن روبه رو بوده ايد. يكي تجربه رفتار خاص پدرتان با مادر گرامي تان و ديگري نحوه رفتار شوهرخواهرتان با خواهر شما و... با مشاهده چنين افرادي و رفتار و اعمال غيرمعمول و ناصحيح آنان , به تدريج اين انديشه در ذهن شما جاي گرفته كه تمام مردها, چنين خصوصيتي دارند و در رفتار با همسرشان آن گونه برخورد مي كنند, بنابراين براي رهايي از اين فكر و حالت , بايد سعي كنيد افكار و نگرش خود را نسبت به جنس مرد تغيير دهيد, بدين منظور به نكات زير توجه نماييد:
 1- بدانيد كه انسان ها همان طور كه از نظر جنس و اندام ظاهري (مثل قد, شكل , رنگ و...) متفاوت آفريده شده اند و از توانايي هاي مختلفي برخوردارند, در صفات شخصيتي و اخلاقي نيز متفاوت اند و اصولا" دو فرد را نمي يابيد كه با يكديگر از هر جهت يكسان باشند. دو قلوهاي همسان نيز - كه شباهت ظاهري زيادي به همديگر دارند - تفاوت هاي زيادي با هم در خصوصيات شخصيتي و باطني دارند. بنابراين نمي توان با مشاهده يك صفت در فردي , نتيجه گرفت كه تمام افراد مشابه همين صفت را دارا هستند; مثلا" اگر مرد يا زني تند خو است , نمي توان گفت تمام مردان يا زنان , تندخو هستند. اين قاعده و اصل را - كه روان شناسان به نام ((اصل تفاوت هاي فردي )) مي شناسند - در ذهن و فكرتان تكرار كنيد.
 2- مطمئنا" در بين اقوام و فاميل يا همسايگان , خانواده هايي را مي توانيد سراغ داشته باشيد كه جو و فضاي عاطفي خوبي بين اعضاي آن خانواده حكمفرما است و زن و شوهرها, با كمال متانت , مهرباني و عطوفت در كنار يكديگر زندگي مي كنند و در سعادت و خوشبختي همديگر نقش دارند و از بودن در كنار همديگر لذت مي برند. با دقت و مشاهده چنين خانواده هايي و رفتار محبت آميز مردهاي آنها, به خود بباورانيد كه مردان نيكوسرشت و با اخلاق پسنديده , در همين اطراف زياد هستند.
 3- با مطالعه زندگاني ائمه معصومين (ع ) - به خصوص زندگاني حضرت علي (ع ) و فاطمه زهرا(س ) - به اين حقيقت پي خواهيد برد كه چگونه يك مرد يا زن مي تواند در تكميل و ايجاد آرامش در يك خانواده , نقش مؤثر و سازنده داشته باشد.
 4- درباره هدف ازدواج از نظر اسلام بيشتر تفكر و مطالعه كنيد. بدانيد كه ازدواج صرفا" جهت توليد نسل و پاسخ به غريزه جنسي يك طرف نيست ; گرچه اين غريزه يكي از نيازهاي انسان - چه مرد و چه زن - است و بايد به آن پاسخ مثبت داد و آن را از طريق معقول و مشروع ارضا و تأمين كرد (هم زن نيازمند به تأمين آن است و هم مرد). در عين حال با ازدواج , مرد و زن به كمال مي رسند و در پرتو ازدواج , آن دو به آرامش روحي و رواني دست مي يابند. در اين زمينه مي توانيد كتاب ((تشكيل خانواده در اسلام )), دكتر علي قائمي را مطالعه كنيد. بدين وسيله اهميت و نقش ازدواج و آثار مثبت و فوايد فراوان آن را مورد توجه و ارزيابي قرار دهيد تا نگرش مثبتي به امر ازدواج در شما ايجاد شود.
 5- تجربه هاي تلخ رفتار پدر يا شوهرخواهرتان را فراموش كنيد و به جاي آن به نكات مثبت و خصوصيات پسنديده آنها بيشتر بينديشيد.
 6- هنگام هجوم چنين افكار و حالاتي و يا قبل از حضور در جلسه خواستگاري , دوش آب ولرم (مايل به سرد) بگيريد تا اندكي آرامش فكري و روحي داشته باشيد.
 7- در صورتي كه اين افكار مزاحم به طور مكرر و بدون اختيار به ذهنتان مي آيد, با زدن مشت روي زمين , ديوار و يا ميز روبه روي خود, از آن حالت خارج شويد و به ذكر و ياد خداوند مشغول باشيد ((الا بذكر الله تطمئن القلوب )).
 8- در صورتي كه راه كارهاي بالا مؤثر واقع نشود, به يك پزشك متخصص در زمينه اعصاب و روان مراجعه كرده و مشكل خود را مطرح كنيد تا ان شاءالله بهبودي كامل حاصل شود.