آرشیو پرسش و پاسخ ها: رذائل اخلاقی

استمناء

آثار جسمانی و معنوی گناه بزرگی همچون استمناء چیست؟

  استمناء از گناهان كبيره‌‏اي است كه هر چند در قرآن و يا روايات به كبيره بودن آن تصريح نشده ولي چون بر آن وعده عذاب داده شده، اين دليل و نشانه كبيره بودن آن است و اين نشانه را خود ائمه(ع) در روايات فرموده‏اند.
   مثلاً محمد بن مسلم در روايتي در اصول كافي از حضرت صادق(ع) نقل مي‏كند: هر گناهي كه خداوند آتش را جزا و سزاي آن قرار داده كبيره است و روايات به اين مضمون فراوان وارد شده است.
   استمناء باعث ضعف قواي شهواني، ترسو شدن و سستي انسان مي‏گردد و شجاعت و درستي را از انسان سلب مي‏كند و اولين تأثير آن بر چشم و گوش است و باعث ضعف اين دو قوه مي‏گردد. كم‏خوني، رنگ‏پريدگي، كم شدن حافظه، لاغري، بي‏اشتهايي، بدخلقي، سرگيجه و ده‏ها آفت ديگر از عوارض اين عمل ناروا است. 
   اين عمل بر سلسله اعصاب تأثير عميقي به جا مي‏گذارد و زمينه ضعف شديد آن را فراهم مي‏سازد. اگر فردي به اين عمل معتاد شد، اراده‏اش را از دست مي‏دهد و بعد از آگاه شدن از زيان‏هاي اين عمل، آن قدر اراده ندارد تا آن را ترك كند.
   راه‏هاي زير براي جلوگيري از اين عمل زشت مناسب است:
  1- اقدام به ازدواج اگر از لحاظ سني و شغلي و شرايط مورد نياز، زمينه ازدواج فراهم باشد.
  2- فراهم نياوردن زمينه‏هاي تحريك مثل خواندن كتابهاي نامناسب و ديدن فيلم‏هاي تحريك‏كننده وحضور در مجالسي كه باعث تحريكات جنسي مي‏شوند و گفتگو درباره امور جنسي و يا شنيدن اين امور.
  3- ورزش به طور منظم، خصوصا كوه‏نوردي.
  4- كنترل نگاه نسبت به نامحرم و پرهيز از گفتگوي غيرضروري با آنها.
  5- پرهيز از خوردن غذاهاي تحريك‏كننده و غذاهايي كه بيش از حد مورد نياز بدن توليد انرژي مي‏كنند.
  6- دوري از تنهايي و خلوت و زياد نماندن در حمام و دوري كردن از دوستان منحرف و فاسدي كه انسان را در معرض تحريكات قرار مي‏دهد.
  7- رو آوردن به عبادت و خواندن قرآن كريم ودعا و مناجات با خداوند متعال.
  8- مطالعه مضرات و زيان‏هاي اين عمل زشت و رجوع به كتاب‏هايي كه در اين مورد نوشته شده (مثل گناهان كبيره، شهيد دستغيب شيرازي).