آرشیو پرسش و پاسخ ها: اندیشه سیاسی

خلاصه معنای ولایت فقیه

خلاصه معنای ولایت فقیه را بیان فرمائید.

ولايت به معناي حكومت و تصدّي امر و سرپرستي و صاحب اختياري كاري يا اموري را داشتن است . به معناي حاكم مي باشد. حضرت امام مي فرمايد: حكومت اسلام , حكومت قانون است . در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خدا است و قانون، فرمان و حكم خدا است . قانون اسلام يا فرمان خدا, بر همهء افراد و بر دولت اسلامي , حكومت تامّ دارد و همه ءافراد از رسول اكرم 6گرفته تا خلفاي آن حضرت و ساير افراد, تا ابد تابع قانون هستند.
بنابراين , ولايت فقيه , ولايت و حكومت فرد نيست , بلكه حكومت فقه و قانون الهي به مردم است و فقيه صرفاًكارشناس و متخصص در شناخت احكام الهي و مسئول اجراي آن است . 
امام خميني ره مي فرمايد: حكومت اسلامي نه استبدادي است و نه مطلقه , بلكه مشروطه است . البته نه مشروطه به معناي متعارف فعلي آن كه تصويب قوانين , تابع آراي اشخاص و اكثريت باشد. مشروطه از اين جهت كه حكومت كنندگان در اجرا و اداره , مقيد به يك مجموعه شرط هستند كه در قرآن كريم و سنت رسول اكرم (ص)معيّن گشته است . مجموعه شرط, همان احكام و قوانين اسلام است كه بايد رعايت و اجرا شود. از اين جهت حكومت اسلامي است.
(17 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید