آرشیو پرسش و پاسخ ها: اجتماعی

دلیل اطاعت از ولی فقیه

چرا ما باید از ولی فقیه اطاعت کنیم؟

سوال دارای ابهام است اگر مقصود این است که به چه دلیل شرعی باید از فقیه تبعیت کنیم؟
در جواب باید گفت: قرآن‌ امامان‌ معصوم‌ (ع‌) را جانشينان‌ رسول‌ خدا (ص‌) و حاكمان‌ بر مردم‌ معرفي‌ نمود و فرمود از "اولي‌ الامر" اطاعت‌ كنيد و حضرات‌ امامان‌ (ع‌) هم‌ فقهاي‌ داراي‌ شرايط‌ رهبري‌ را به‌ عنوان‌ جانشينان‌ خود و ولي‌ فقيه‌ را به‌ طور عام‌ در دوران‌ غيبت‌ امام‌‌زمان‌‌(عج‌) اعلام‌ كرده‌اند و مردم‌ را موظف‌ فرموده‌اند كه‌ از ولايت‌ فقيه‌ پيروي‌ و اطاعت‌ نمايند. و زير بار حاكمان‌ ظالم‌ و ستم گران و نا آشنا به‌ احكام‌ اسلام‌ نروند
واگر مقصود شما از سوال فوق چنین است: با توجه به عدم عصمت ولي فقيه از خطا, چرا مردم بايد از اوامر و نواهي ايشان پيروي كنند؟
پاسخ: 1 ) خطاهاي فاحش و روشني كه حداقل براي عموم كارشناسان مسائل ديني سياسي و اجتماعي واضح و روشن است در اين صورت از طريق مجاري مربوط تذكر داده خواهد شد و عدم قبول آن ممكن است مجلس خبرگان را به اتخاذ موضع مناسب وادار نمايد.
2 ) خطاهاي پيچيده كه حتي در ميان كارشناسان نيز چندان روشن نيست و چه بسا مورد تعدد آرا و نظرات باشد. در اين صورت نمي‏توان با قاطعيت حكم كرد كه نظر كدام يك صحيح است؛ زيرا هر كس بر اساس مباني پذيرفته شده خود حكم مي‏راند. از اين موارد در مسائل اجتماعي و سياسي زياد به چشم مي‏خورد. در چنين مواردي چاره‏اي جز اين نيست كه رأي ولي فقيه ملاك عمل قرار گيرد؛ زيرا در غير اين صورت جامعه دچار هرج و مرج وآنارشيسم مي‏شود. ضمن آن كه از نظر فكري راه تحليل و نقد و بررسي سالم براي همگان باز است اما نظم و انضباط اجتماعي از نظر عقلي و عقلاني مستلزم وحدت رويه و عمل است. در تمام نظام‏هاي سياسي اين گونه عمل مي‏شود و از آن گريزي نيست. 
از طرف ديگر بايد توجه داشت كه ولي فقيه در ظرف عدم حضور يا ظهور معصوم رهبري مي‏كند و شارع مقدس كه به او ولايت داده است، خطاهاي احتمالي وي را براي جامعه اسلامي موجب عذر قرار داده است، زيرا براي امت راهي بهتر از پيروي از فقيه عادل و با تقوا وجود ندارد و چنانچه او پس از بررسي، مشورت و كارشناسي‏هاي لازم مرتكب اشتباهي شود، خداوند او و مردم را در آن باره مورد بازخواست قرار نخواهد داد.
موفق باشید.
(8 رای)
این مقاله مفید بود
این مقاله مفید نبود

این قسمت مخصوص ثبت نظر کاربران در خصوص سوال پرسیده شده میباشد. لطفا از ثبت سوال جدید در این بخش خودداری فرمایید. برای ثبت سوال جدید از گزینه "ارسال سوال" استفاده نمایید. بدیهی است به سوالاتی که در این صفحه پرسیده شود ، پاسخی از طرف سایت داده نخواهد شد.
نظر (0)
ارسال یک نظر جدید
 
 
نام کامل :
پست الکترونیک :
نظر:
تأیید کد امنیتی 
 
لطفا متنی را که در کادر زیر می بینید وارد نمایید